nz-2019.reismee.nl

Eerste week in OZ

Mijn vliegtuig vertrok om 8.40. Dit keer vloog ik met Quantas. Is toch wat luxer dan Jetstar. De vlucht was een dikke drie uur en heb in die tijd maar gewoon een film gekeken. Ondertussen ook nog een ontbijtje gekregen die best lekker was. Om 10.15 lokale tijd kwamen we aan in Sydney. Het was allemaal heel makkelijk om erdoor te komen. Hoefde mijn visum niet eens te laten zien. Moest alleen wel mijn wandelschoenen uit mijn tas halen, omdat ik op een boerderij heb gezeten. Was ook best stom eigenlijk. Had twee dagen daarvoor mandarijnen gekocht, die geimporteerd waren vanuit Australie, maar het werd toch weggegooid...


In Sydney is het wel iets warmer en had een lange broek en een trui aan. Maar was ook weer te lui om om te kleden + dat is meer wasgoed. Had de shuttle geboekt naar het hostel en kon gelukkig meteen inckecken. Prima hostel dacht ik zo! Dit is echt erg trouwens, maar op het begin zat ik echt op te letten of ik ergens enge spinnen zag haha. Uiteindelijk deed ik dat niet meer, maar tis best idioot! Ik besloot om de stad maar even te verkennen. Eerst moest ik nog naar de supermarkt. Het is wel wat duurder hier kwam ik achter. Wel veel dezelfde dingen vergeleken met NZ, maar toch weer anders. Wat wel top was, dat ze ham kaas croissantjes verkopen! Omg, ik had echt zoveel zin daaraan na zo'n lange tijd zonder. Wat weer een nadeel is, is dat ze hier geen lekkere kaas hebben, in NZ is edam bijv heel poulair en dat is ook gewoon lekkere kaas, maar hier zie ik alleen maar vieze cheddar en wat van die luxere kaas, maar dat me te duur. Ik kreeg voordat ik weg ging een kaart van de receptie en door die te volgen, ben ik eerst naar de botanic gardens gaan lopen. Heel mooi en relaxed daar. Toen keam ik uit bij de zee en zag ik eindelijk het opera house! Toch wel bijzonder om zoiets dan in het echt te zien. Via de waterkant liep ik naar het opera house. Best groot! Verder nog wat meer dingen bekeken en ook langs de winkels gelopen, omdat ik nog wat zomerkleding nodig heb. Zonder dat je het door hebt, loop je echt veel op zo'n dag! Ging rond lunchtijd weg en kwam pas rond half zeven/zeven uur terug in het hostel. Eenmaal terug op de kamer, raakte ik aan de praat met een anderebackpacker. Op het begin waren we Engels aan het praten, maar toen kwamen we erachter dat we beide Nederlands zin haha. Heb het niet te laat gemaakt vandaag, want was natuurlijk wakker vanaf 2.30 lokale tijd. Om 22.30 was het voor mij genoeg geweest voor deze dag.


Next day... Ik had serieus geen idee wat ik zou gaan doen vandaag. Wil wel graag de blue mountains zien, maar ook Bondi en zo'n wildlife center lijkt me ook weer leuk! Was aan het ontbijten in de tuin en toen was ik weer aan het praten met Akke (de Nederlandse). Ze komt wel uit de buurt trouwens. Uit Hattem. Zij was van plan om naar Coogie beach te gaan en dan vervolgens de coastal walk te doen richting bondi. Ben toen mee gegaan. Eerst pakten we de trein naar Coogie. OV is trouwens heel makkelijk en goedkoop en je kunt gewoon inchecken met de creditcard. Heb zoiets nog nooit gezien. Vind touwens ook wel dat Sydney een beetje iets wegheeft van Londen qua namen van bepaalde dingen. Na de treinrit pakten we de bus en toen zagen we het strand. Het was heerlijk zonnig weer en zo'n 25 graden. Perfect voor strand. Was echt een hele leuke route en we deden er zo'n twee en een half uur over. Toen zagen we Bondi beach eindelijk. Een echte hotspot, maar gelukkig was het niet heel erg druk vandaag. Er was wel een kunstwerkfestival aan de gang. Er stonden dus allemaal kunstwerken langs de kust en dat stuk was wel druk, maar het strand viel reuze mee. We hebben dus natuurlijk ook lekker op het strand gelegen. Daar zo' twee uur lekker genoten en toen weer de bus en trein gepakt naar het hostel. We probeerden nog wel het water in te gaan, maar het was nog veel te koud haha. Gezellig middagje zo! Nadat ik al het zand en zinnebrand had afgespoeld, ben ik eten gaan maken. Daar raakte ik aan de praat met een Zweedse. Omdat het Halloween was, had het hostel iets geregeld om gezellig met z'n allen in de tuin te zitten en een drankje te doen. Was echt heel gezellig! Hele avond een leuk gekletst en gelachen met Akke, de Zweedse en iemand uit Tahiti. Later gingen een paar naar de club en wij bleven in het hostel. Toen hebben Josephine (Zweedse), Akke, een Turkse jongen, een Belg en ik wat kaartspellen gedaan. Leuke afsluiting van een geslaagde dag!


De volgende ochtend moest ik eerst maar even een hostel boeken voor in Cairns, want mijn vlucht is morgen al. Ik ben wel echt in de war. Heb natuurlijk 11 maand met NZ dollar geleefd en met die hostels zie ik prijzen in euro's en AUS dollar. Weet dus niet of iets dan duur is of niet. Heb dan ook serieus omgerekend naar NZ dollar om te kijken hoe duur iets is haha. Josefine en ik hadden afgesproken om een gratis tour te doen door de stad. Om 14.30 moesten we bij town hall zijn. Er waren nog veell meer mensen die ook een gratis tour wilde doen, maar gelukkig splitsen de groep in tweeën. Onze guide vertelde ons heel veel interessante informatie over de stad wat ik helemaal niet wist. Het duurde alles bij elkaar zo'n drie uur. We liepen o.a. langs Queen Victoria building, hyde park en sydney harbour bridge. Eigenlijk plekken waar ik al eerder was geweest, maar dit was toch veel leuker zo. Zo rond het avondeten pakten we de trein terug naar kings cross. We hadden samen maar even wat eten in mekaar geflanst. Na het eten ben ik naar de kamer gegaan en heb ik niet veel meer gedaan. Ik moet er de volgende dag namelijk om 3.00 uit.


Nou, midden in de nacht en ik moest eruit.. Eigenlijk was ik niet echt moe. Daar was ik wel blij mee. Er gingen helemaal geen airport shuttles en openbaar vervoer naar het vliegveld rond deze tijd. Moest er dan ook maar aan geloven. Voor het eerst een uber besteld. Doordat het nacht was, was de rit vrij snel. Eerst ff anderhalf uur verveeld op het vliegveld en toen eindelijk om 6.10 ging mijn vlucht. Maar gewoon geprobeerd te slapen. Zo'n twee en en half uur later kwamen we aan in Cairns. Het is hier toch wel wat warmer dan in Sydney!! Shuttle naar het hostel geboekt en kon gelukkig meteen inchecken, ondanks dat het ochtend was. Deze heb ben ik voornamelijk in het winkelcentrum rondgelopen. Moest nog wat dingen hebben. Het is wel grappig, want ik zag ook een mall santa. Alles is hier al een beetje in kerstsferen en dat begin November, terwijl ik met 30 graden hier rondloop Later naar de boulevard gelopen. Echt mooi daar! Ze hebben ook een lagoon, wat eigenlijk een groot zwembad is langs de kust. Hier mag iedereen gewoon gratis gebruik van maken. Ook zag ik pelikanen. Was zijn die groot zeg!! Op weg terug naar het hostel, zag ik ineens iemand die ik herkende van het vliegveld, waar ik iets aan gevraagd had. We raakten zo een tijdje aan de praat en spraken af om de volgende dag even ergens wat te gaan drinken. Ook dit keer niet te laat gaan slapen, want aan het einde van de dag was ik toch best moe na zoveel lopen en vroeg eruit. Heb ook een snorkelcruise geboekt bij the great barrier reef voor de volgende dag. Toch wel iets wat je eens een keer gedaan moet hebben.


Nu was het dus zover. Ik liep naar de pier om in te checken. Helemaal voorbereid! Nee!!! Die vrouw bij de balie zegt ineens dat ik de tour voor volgende week Zondag heb geboekt! Wat is dit nou weer dan?? Kon ook niet verplaatsen, want deze bepaalde tour is ook niet eerder dan volgende week Zondag. Dat verklaarde het ook al een beetje. Heb dit dus weer via bookme geboekt en normaal is de eerste datum die er staat, de volgende dag. Ik zag bij de eerste datum ook Zondag staan en het was een goede deal. Nouja... was dus niet vandaag en het ging niet door. Eerst natuurlijk contact opgenomen met bookme over een refund. Hopen dat ik dat snel krijg! Ondertussen wel een andere tour geboekt voor de volgende dag en dit keer wel voor Maandag 4 November. Morgen dus! Echt waar... overkomt mij weer. Ik wilde eigenlijk een alternatief bedenken voor deze dag, maar de meeste dingen moet je 'S ochtends al mee beginnen. Het werd dus een relax dagje. Was wel heel zonnig en warm vandaag, dus lekker weer. Maar niet zo lekker om alleen maar rond te lopen. Wat ik natuurlijk wel deed. Heb écht veel gelopen zeg! Had na zo lang op slippers lopen, toch wel zin om te zitten. Eind van de middag ben ik dan ook lekker op het gras langs het water gaan zitten en heb daar zo twee uur gezeten. Heerlijk! Na het eten afgesproken met Kiki. Ze komt zoals velen ook uit Duitsland. Toen we net een leuk plekje wilden op zoeken, zagen we ineens iemand met een soort van hoepel. Hij begon net, dus we besloten om te kijken. Hij deed allemaal acrobatische dingen met die hoepel en gooide er ook nog heel veel humor bij in. Was echt leuk om ff te kijken. Toen dus wel een plekje opgezocht, waar we ff gezellig hebben gekletst. Ondanks een mislukte ochtend, wel een hele leuke dag gehad!


Nou, nu was het wél zover haha. Ik ga naar de great barrier reef vandaag! Toen ik in de rij stond, zag ik dat er zo goed als niemand alleen ging. Mensen die met iemand samen zijn, zijn meer op mekaar gericht. Gelukkig hadden we allemaal een vaste tafel waaraan we moesten zitten. Ik zat aan de tafel met een andere backpacker die even met zijn vader aan het reizen is. Hij komt uit Engeland en zijn vader is Amerikaans. Raakte er al meteen mee aan de praat en het was ook wel gezellig met hun. We kwamen na zo'n twee uur aan bij de eerste locatie. Deze tijd van het jaar zijn er ook stingers. Dat is een bepaalde soort kwal. Je kon gratis een stinger suit lenen en heb daar toch maar voor de zekerheid gebruik van gemaakt, ondanks dat de kans klein was dat je erdoor gestoken werd. Alles aangetrokken en op het water in! Wow... daxht echt dat het koud was, maar het water daar is eigenlijk heel warm! Ik zag al meteen dat er inderdaad, zoals je wel vaker hoort, dat het grotoste deel van het koraal dood is. Vreselijk eigenlijk... wel zag ik veel mooie tropische vissen en ook nog een kleine haai. We hadden anderhalf uur de tijd en heb er goed gebruik van gemaakt! We waren met ongeveer 120 mensen op de boot, maar eigenlijk merk je er weinig van. Veel mensen bleven ook dichtbij de boot, die niet zeker genoeg waren om zonder vest, buis of band te gaan snorkelen. Je kon dus lekker je eigen gang gaan. Eenmaal terug op de boot, stond er een heerlijke lunch voor ons klaar. Binnen was het wel fris door die airco, dus hebben uiteindelijk heerlijk buiten gezeten. Daar zagen we als een van de weinigen een schildpad! Na een uur gingen we verder, opweg naar onze tweede locatie. Deze was nog net iets mooier, doordat je dichter op het koraal zit en er zijn ook hele diepe stukken. Veel volop gebruik van gemaakt natuurlijk. Ondertussen was mijn actioncam ook al leeg haha. Zovee mooie vissen gezien. Helaas geen nemo vis.. De weg terug kregen we nog wat fruit en snacks. Eind van de middag kwamen we aan. Er was een soort van afterparty, waar we een gratis biertje konden krijgen. Gek genoeg waren alleen wij drieën degene die met èèn van die crewleden mee ging naar die bar. Ff gezellig gezeten en toen vroegen Conrad en Kathan of ik zin had om later met hun mee uit eten te gaan. Het is al een tijdje geleden dat ik naar een restaurant ben gegaan, dus waarom niet? Eerst gingen we allemaal terug naar onze accomodatie om te douchen. Ik wilde een appje doen, maar het nummer dat ik kreeg, stond niet op whatsapp. Ik heb ook geen AUS simkaart, dus kon ook niet bellen of smsen. Shit.. hoe ga ik dat nou doen? Want we hebben nog niks afgesproken over waar we heen gaan. Toen maar iemand mobiel geleend om te bellen. Hij nam niet op, dus een voicemail achtergelaten en hopen dat het werkt. Jahoor, even later kreeg ik gelukkig een appje en we spraken af bij een pizzeria. Pizza!! Daar denk ik zo'n anderhalf uur gezeten. Tot mijn verbazing betaalde Conrad de hele rekening. Echt zo aardig!! Wel een hele gezellige avond zo! Hun gaan ook richting het zuiden over een paar dagen, dus wie weet kom ik hun ook nog tegen. Zelfde geld voor Kiki, maar ook Josefine en Akke. Die komen alleen vanaf de andere kant haha. Mensen ontmoeten begint goed! Terug in het hostel, heb ik mijn NL simkaart maar weer in mijn mobiel gestopt en het stond ook op NL tijd. Ik snapte er alleen niks van, want het was bij mij 20.50 en de tijd stond op 11.50. Het is toch tien uur verschil? Snel m'n moeder gevraagd en jahoor.. het is negen uur verschil haha. Al die tijd maar denken dat het tien is!


Vandaag moest ik uitchecken. Ik had de nachtbus geboekt bij Greyhound, dus moet wel de heeele dag wachten. Een voordeel van zo'n nachtbus, is dat je daardoor geen hostel hoeft te boeken. In de ochtend ben ik naar het kantoor van Greyhound gegaan, omdat er iets niet lukte met inloggen. Toen ook zo over de east coast gehad en een beetje een plan gemaakt. Wilde wel graag Fraser Island en Whitsundays doen. In de eerste instantie een dagtrip. Uiteindelijk toch maar besloten om de overnight trip te doen. Kostte behoorlijk wat voor beide, maar weet sowieso dat het het waard is. Hoor alleen maar goede verhalen. Eigenlijk wilde ik vandaag naar het regenwoud, maar toch niet gedaan. Na zo'n lomp bedrag wilde ik wat geld bespraren haha. Het is verder niet een bijzondere dag geweest. Lekker rondgelopen en de dingen geregeld die ik moest doen. Na het eten moet ik nog even volhouden tot 00.30 helaas. Kan gelukkig wel in het hostel blijven.


Nou heel toevallig, maar Kiki en ik hebben dus blijkbaar dezelfde bus geboekt. We spraken af om samen die kant op te lopen. Nog even een beetje bijgeklest, aangezien we beide wat tours hadden gedaan. In de bus zelf gung iedereen uiteraard slapen. Mijn nekkussen loopt iedere keer leeg en er rammelde iets behoorlijk hard in de bus, dus heb niet heel goed kunnen slapen. Om 5.45 kwam ik al aan in Townsville en ben meteen naar het hostel gelopen. De zon scheen al en het was behoorlijk warm. Daar liep ik dan twintig minuten met twee backpacks en een foodbag. Ochtendgymnastiek! In het hostel moest ik nog tot 8.30 wachten totdat de receptie open ging. Vanaf dat moment ben ik terug gelopen naar de busstop. Daar is ook de ferry terminal en ik heb de ferry gepakt om naar Magnetic island te gaan. De overtocht was maar twintig minuutjes. Meteen toen ik de ferry afstapte, zag ik al dat het hier prachtig is. Ik zat nog teveel te bedenken waar ik eerst heen zou gaan, dus had de eerste bus gemist. Moest een uur wachten, dus heb deze omgeving maar een beetje ondenkt. Ik liep een stukje over een pad en ineens zag ik een Wallaby! Altijd leuk! Later pakte ik de bus naar Picnic bay, waar ik o.a. Een korte hike naar een lookout heb gedaan. Het was natuurlijk de heuvel op en met 32 graden is dat behoorlijk warm!! Maar het was het wel waard met dat uitzicht. Toen de bus gepakt naar horseshoe bay, waar ik gewoon wat heb rondgelopen en als laatste naar forts walk. Daar kun je een hike doen naar een fort uit de tweede wereldoorlog. Maar het mooie van deze wandeling, is dat je grote kans hebt dat je Koala's kunt zien. Al vrij snel was daar de eerste. Die zat daar hoog in de boom. Leuk om eindelijk eentje te zien!! Toen ik verder liep, kwamen er twee jongens deze kant op lopen en die vertelden dat er drie koala's bij elkkaar zitten iets van het pad af. Ik hoorde stemmen, dus ben die kant opgelopen en jahoor! Twee volwassen en één baby! Vervolgens doorgelopen naar het fort. Het was een stukje omhoog en vanaf het fort had je echt een geweldig uitzicht! Daarboven sprak ik twee Belgische jongens die er nog geen hadden gezien, dus op de weg terug probeerde ik ze aan te wijzen. Enige nadeel is dat alles op dat pad zo op mekaar lijkt, dat het weer even zoeken was, maar uiteindelijk hadden we ze weer gevonden. Dit keer zat er meer beweging in en de moeder tilde de baby ook op om te voeden. Zo schattig! Kwam ff goed uit dat ik de weg moest wijzen haha. Het was ondertussen al vijf uur toen ik de ferry terug nam. Heel veel gelopen en dan ook weer die twintig minuten terug naar het hostel lopen. Daarbij kwam nog kijken dat ik misschien bij elkaar drie uur heb geslapen vannacht, dus maakte het zeker niet laat.



Donderdagochtend raakte ik aan de praat met een andere backpacker die ik ook al tegenkwam op Magnetic island. We spraken af om zo'n streetart walk te doen. We hadden zo'n map voor de route en er waren best veel plekken. Zaten ook echt mooie tussen! Om twee uur moesten we wel weer in het hostel zijn, want ze hebben een shuttle die om twee uur naar de busstop gaat. De bus gaat pas om vier uur, maar heb geen zin om weer met die backpacks zo ver te lopen. Toen maar een film wezen kijken terwijl ik aan het wachten was. Om vier uur vertrokken we dus. Dit keer ess de bus wat comfortabeler en had ik twee stoelen voor mezelf. Was ook maar een drie en een half uur rijden. Onderweg zag ik nog wel een kleine bosbrand. Er zijn op dit moment ook wel grotere in Australie. Zat zieje ook wel aan de lucht. Op het begin dacht ik dat het gewoon heiig was, maar dat komt gewoon door die rook.... echt sneu voor al die dieren die daar leven. Toen we de bus uitstapten, sprak ik zo met iemand die ook in de bus zat. Zij had nog geen hostel geboekt en gingen beide naar het hostel die ik geboekt had, om te kijken of er nog plek was. Dat was wel zo, dus kwam mooi uit. We deelden de kamer met een Engels koppel, waar we de hele avond gezellig gepraat hebben. Morgen tijd voor de whitsundays!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active