nz-2019.reismee.nl

Bye bye Australia

Oeps. Had deze al klaar staan, maar was het helemaal vergeten online te zetten. Hierbij alsnog deze blog.

Om half elf vertrok ik met de greyhoud bus naar Brisbane om vervolgens de bus te pakken naar Byron bay. Na iets meer dan drie uur kwam ik aan in Brisbane, waar ik anderhalf uur moest wachten op de volgende bus. Daar kwam de bus eindelijk aan. Deze rit was meer dan vier uur. Maar we stopten wel een paar keer om mensen af te zetten en op te pikken. Toen reden we gold coast binnen. Dat is echt het Miami van Australië. Wolkenkrabbers, modern, strand en palmbomen. Bij die stop kwam er ook iemand naast mij zitten. Een oudere Australische man, waar ik de hele weg een beetje mee gepraat heb. Zijn vaak leuke gesprekken. Onderweg zag ik nog wel een bosbrand. Niet een hele grote, maar er was wel veel rook!


Het was ondertussen zeven uur geweest. Wel lokale tijd. Byron bay ligt in New South Wales en daar gaat de klok weer een uur vooruit. Ik liep meteen door naar mijn hostel. Maar wauw, dit is best een goed hostel zeg! Heel groot, netjes en redelijk nieuw. Ik zat met drie anderen op de kamer, maar we hadden allemaal veel ruimte voor onze spullen en er zaten ook gordijnen op de bedden voor privacy. Heb deze avond weinig gedaan, behalve videobellen.


Ik weet gewoon echt niet waar het aan ligt, maar ik kan gewoon niet meer uitslapen. Achja, meer tijd om wat te doen vandaag. Na het ontbijt ben ik naar het strand gelopen. Ik zat daar aan een picknicktafel en raakte op een gegeven moment aan de praat met iemand die ook aan die tafel zat. We besloten om een stuk over het strand te gaan lopen. Helemaal tot aan de lookout en weer terug. We zijn beide weer terug naar ons hostel gegaan om wat te eten en later spraken we weer af om rond te lopen door het centrum. Best een leuk plaatsje eigenlijk. Wel een beetje hippie. Ook ben ik naar de aldi geweest en dat ruikt gewoon ook echt als de aldi thuis haha. Hier hebben ze ook wat producten die ze thuis verkopen.


In de avond ben ik samen met Fiona en nog een Spaanse die bij haar in het hostel zit naar een ander hostel gegaan waar zo'n open mic night was. Het was er best druk! Hier kon je toch wel echt de hippie sfeer ervaren. Ben niet al te lang gebleven.


Voor de dag erna had ik een bus geboekt terug naar Brisbane. Vanaf daar vlieg ik naar Sydney. 'S ochtends was ik dus nog in Byron bay en ik lag nog lekker te slapen. Worden we ineens om 06.00 gewekt door het alarm! Ging echt keihard en zo'n stem die constant riep: 'this is an emergency, please leave the building' Ik stond op en zat eigenlijk een beetje verbaast om me heen te kijken. Die andere jongens in de kamer snapten er ook niks van. In plaats dat we meteen naar buiten gingen haha. Uiteindelijk bleek het vals alarm.... wat wel heel netjes was, is dat het hostel gratis ontbijt in de keuken had gezet. Niet alleen toast en cereals, maar ook fruit, scones en chocolade croissantjes! Tussen de middag vertrok ik en het was een rit van zo'n drie uur. In Brisbane had ik ook afgesproken met Josefine. Heel toevallig, want in Coolangatta pikten we ook een paar mensen op en zij was er één van. Konden dus al wat bijkletsen in de bus. Was wel grappig, want ze had de vorige gemist vanwege de tijdzone. Die plaats zit namelijk precies op de grens. Haar hostel was +9u vergeleken met NL, maar de busstop was +10u haha. Dat gewoon op zeven minuten lopen. Later die middag kwamen we aan in Brisbane en liepen we naar ons hostel. Ik had nog steeds dat voucher, dus nu wel gebruik van gemaakt. Was ook echt een super goed hostel! Heel netjes, een game area, internet area, tv area, rooftop area en een zwembad. Helaas ben ik hier maar een paar uurtjes. Na het eten had ik weer met Josefine afgesproken. We wilden naar een plek die een beetje bekend staat om een goede zonsondergang te zien. Het was zo'n drie kwartier lopen als het niet langer was en toen waren we net te laat helaas. De zon is met zonsondergang en opgang wel altijd rood door die rook. Heeft wel wat eigenlijk. Uiteindelijk zijn we maar langs het water gaan zitten. Toen het donker was liepen we verder en ineens zagen we dat de lagoon nog open was. We hadden zwemkleding mee en hebben nog even gezwommen. Was best gaaf met die verlichte skyline op de achtergrond. Het was nog weer een stuk terug lopen naar het hostel en toen meteen gaan douchen en slapen. Want om kwart voor vijf moet ik er weer uit. Toch weer een geslaagde dag zo!


Ik was niet de enige die er op tijd uit moest. Om half vier werd ik wakker, doordat een kamergenoot haar spullen in zat te pakken. In plaats van dat je dat de dag daarvoor doet.... Niks aan te doen helaas. Kon nog eventjes slapen en toen moest ik er zelf uit. Het is tien minuten lopen naar het treinstation en ondanks dat het kwart over vijf 'S ochtends was, is het toch al behoorlijk warm!! De treinrit naar het vliegveld was maar kort. Bagage ingecheckt en een uur later gingen we boarden. De vlucht zelf was ook maar kort. In Sydney was het wel wat rokerig door die bosbranden. Ook iets frisser dan Queensland, maar alsnog warm genoeg om met shorts en hempje rond te lopen. Had een hostel geboekt in dezelfde buurt als waar ik vorige keer zat. Eerst de bus en daarna de trein gepakt. Was goedkoper dan een shuttle. Hostel was simpel, maar prima!


In de middag ben ik de stad in geweest. Eerst naar de bieb geweest en toen wilde ik op de Sydney harbour bridge lopen. Had alleen wel een beetje omgelopen, maar ach... Toen ik er eindelijk op liep, zag ik dat je ook de toren kon beklimmen. Ik dacht, ik heb wel zin aan een leuk uitzicht. Al die trappen op geklommen, kom ik boven 19 dollar! Shit, heb dus het bordje beneden over het hoofd gezien. Kon ik weer lekker naar beneden lopen zonder dat ik iets gezien heb haha. Achja, ben toen maar tot de helft van de brug gelopen en vanaf daar had ik ook wel een mooi uitzicht op de opera house etc. Daarna doorgelopen naar Queen Victoria building. Het is meer een soort winkelcentrum, maar ging er meer heen omdat het gewoon een heel mooi gebouw is van binnen. Heel oud uiterlijk. Ben op een gegeven moment weer teruggelopen naar het hostel. Was ondertussen al weer een paar uur verder en had uiteindelijk zo'n acht kilometer non stop gelopen! Ook werd ik helemaal gek van alle mensen daar. Het was zo druk en ook bij iedere straat weer wachten op het stoplicht. Over het algemeen vind ik citytrips hardstikke leuk, als het maar een mooie stad is. Maar te druk is ook niet fijn. Wat dat betreft ben ik meer iemand die vooral kan genieten in de natuur.


De dag daarop was mijn laatste volle dag in Australië. In de eerste instantie was ik van plan om naar de blue mountains te gaan, maar had geen zin om langer dan twee uur in de trein te zitten en op de terugweg weer. Misschen wel een beetje spijt dat ik het niet heb gedaan, want hoor alleen aar goede verhalen. In plaats van de blue mountains, heb ik de ferry gepakt naar Manly beach. Daar een coastal walk gedaan. Onderweg zag ik nog twee varanen. Na de wandeling even langs het strand gezeten, maar toen werd het bewolkt en met die wind ook koud. Alsnog 21 graden, dus wil niet weten hoe het in Nederland is!! Via de botanical gardens terug gelopen en de rest van de avond helemaal niks gedaan. Morgen gaat mijn vlucht om 16.50. Kan dus alleen 'S ochtends eventueel wat doen. Maar heb eigenlijk alles al gezien.


Nouja, heb dus besloten om niks te gaan doen in de ochtend. Ook met name omdat je in dit hostel vier dollar moest betalen voor bagageopslag. Er waren volgens mij wel wat kerstevents. Want die periode begint op de 23e, maarja... Ben dus al om elf uur naar het vliegveld gegaan. Daar de hele middag beetje gerelaxed. Weet niet of het lag aan de vroege check-in. Maar zit wel lekker bij het raam! Nu zit mijn tijd in Australië er ook weer op. Heb echt een geweldige tijd gehad hier. Misschien wel iets te kort. Heb super veel zin aan Bali, maar dat betekend ook dat Nederland dichterbij komt. Heb er zooo geen zin in!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active