nz-2019.reismee.nl

Fraser Island

Ik wilde zo graag uitslapen, maar nee... werd toch voor 7.30 wakker. Douchen, ontbijten en om 10.00 uitchecken. Vanavond om 9.00 gaat mijn bus richting Agnes water. Wilde eerst meteen naar Noosa, maar dat is zeventien uur lang in de bus zitten. Ja daag... De Israeliërs gaan ook richting Agnes water kanten boden aan dat ik ook met hun mee mocht rijden. Het enige probleem was, dat ze nog een tussenstop gingen maken (wanneer ik normaal gesproken de nacht doorbreng in de bus). Maar op die plek waren er geen hostels, dus het ging niet door helaas. Sina had dezelfde bus geboekt, maar gaat iets verder door. We zijn toen, omdat het weer heerlijk was, naar de lagoon gegaan en hebben daar twee uur lekker in de zon gelegen. Weet niet zeker of ik dit al had verteld in m'n vorige blogs, dus sorry als ik het al heb gezegd. Omdat niet verstandig is om in de zee te zwemmen in Queensland vanwege haaien en stingers, hebben ze op veel plekken een groot zwembad langs de kust, waar iedereen gewoon gratis heen kan. Geweldig idee!


Verder deze dag weinig gedaan. Om 21.00 vertrok de bus. Deze bus heet Larissa. Was wel leuk om te lezen haha. Het was een dikke negen uur rijden. Gelukkig lukte me het deze keer wel om in de bus te slapen. Heb dan ook een nieuwe nekkussen gekocht, er was geen lawaai en had niemand naast me zitten. Dat helpt natuurlijk.


Om 6.15 kwamen we aan. Wat wel fijn was, is dat er shuttles stonden van de verschillende hostels die ons kwamen oppikken. Scheelt weer schouwen met de bagage. Had dit hostel geboekt, omdat ik een voucher had van YHA. Deze hostels zijn normaal iets duurder, maar met die voucher ben ik goedkoper uit. Tuurlijk kreeg ik daar te horen dat deze alleen geldig is in de steden. Lekker dan... Hier is wel gratis ontbijt, dus daar meteen gebruik van gemaakt. Om 14.00 konden we pas inchecken. In de tussentijd heb ik langs het strand gelopen en door het dorpje. Het is heel klein hier en heel erg groen. De plek heet Agnes water, maar is ook bekend als town of 1770. De plek waar James Cook in dat jaartal aan land kwam. Verder is hier weinig te beleven. Het hostel bied wel wat tours e.d. aan. Kayakken, surfen, maar wat ik uiteindelijk heb gekozen, was om naar de kangaroo sanctuary te gaan. Nadat ik was ingecheckt, reden we die kant op. Dit is een plek waar baby's als wees worden gebracht. Ze zitten niet vast, dus kunnen gewoon lekker de natuur in. Alleen zijn ze zo gewend aan mensen en omdat ze op die plek zijn opgevoedt, komen ze gewoon iedere dag terug en kunnen mensen ze ook voeren tussen 15.30 en 16.30. Er waren op dat moment wel bijna twintig kangaroes. Leuke beestjes zijn dat! We kregen allemaal wat zoete aardappel en mochten ze voeren. Ook kun je ze gewoon aaien. Na een uur reden we terug. Weer een ervaring rijker! Ben natuurlijk iedere dag wel in contact met anderen en soms heb je gewoon tijd voor jezelf nodig. Had dus 'S avonds ook geen zin om te socializen. Één ding wat minder leuk aan dit hostel is, is dat het stikt van de Nederlanders. Ook veel Duitsers. Af en toe een Nederlander ontmoeten is leuk, maar ben niet aan het reizen om overal Nederlands te horen.


Om 6.10 vertrokken ik met de greyhound bus naar Noosa. Het was een rit van negen uur. In de bus gewoon wat gekeken op de iPad, muziek geluisterd en gerelaxed. Op een gegeven moment hadden we een stop. We stapten uit en jeetje!! Zo warm ineens! Heb je niet door als je in de bus zit, maar het was bovende dertig graden sowieso. Tegen half vier kwamen we aan in Noosa en liep ik naar m'n hostel. Blijkbaar hadden we met onze groep twee hostelkamers, dus je zat al met je reisgenoten in de kamer. Wel een kamer met zestien mensen, maar het was in een U vorm, dus dat was niet zo erg. Er waren hier ook weer heel veel Nederlanders. Maar wel allemaal heel aardig. Later heb ik ff afgesproken met Akke. Haar had ik in Sydney ontmoet en we waren nu allebei in Noosa. Even bijgekletst en toen was het voor mij tijd om naar de briefing te gaan. Dit hostel heeft twee organisaties. Nomads en Palace. Ik ging met Palace. Wel gaan we allemaal tegelijk naar rainbow beach, waar we de auto's moeten ophalen en vanaf daar vertrekt de ferry ook. Na de briefing kregen we een gratis drankje en leerden we elkaar een beetje kennen. Iedereen lag wel vroeg in bed, want om zeven uur vertrekken we.


In de ochtend snel wezen douchen, want dat kan niet op Fraser Island. Daar gaan we kamperen. Ik ging al vrij snel om met een andere Nederlander en een Engelse. We stapten in de bus en daar zat ik naast een Duitser waar ik die twee uur wat mee gekletst had. Toen we aankwamen in Rainbow beach, stonden er vier auto's voor ons klaar. We zijn met 32 mensen inclusief de guide. Acht mensen per auto dus. Een 4 wheel drive eigenlijk. Met een normale auto kun je niet op het zand rijden. De groepen werden ingedeeld en ik zat in car 3 met die Nederlander en Engelse en verder nog een Brit, twee Zwitserse jongens, nog een Nederlandse en een Duits meisje. Hele leuke groep. Eerst gingen we nog lunchen bij een picknick plek en toen moesten we met de ferry naar het eiland, waar onze trip begon. In car 1 reed onze guide en de andere drie auto's kregen een walky talky om instructies op te volgen en we moeten ook doorgeven als de temperatuur van de motor boven 85 komt. Ook moeten we de wielsporen van hem volgen, zodat het makkelijker wordt. Dit is een enorm groot zandeiland. Volgens mij zelfs de grootste van de wereld. Iedereen van onze groep, behalve de Zwitserse jongens, mochten rijden. Ik kwam dus ook nog een keer aan de beurt. Eerst reden we naar onze campground. Daar gingen we per twee in een tent. Verder was er een soort partytent met kook faciliteiten, twee toiletten en wat tafels met bankjes. Daar moesten we het mee doen. Maar wel leuk zo'n ervaring. Nadat we de spullen allemaal hadden uitgeladen, zijn we naar een meer gegaan. We moesten wel drie kwartier lopen. Dit meer ligt tussen de zandduinen. Hier hebben we wat gezwommen. Of nouja, lekker in het water gezeten. Er zwemmen hier ook van die visjes die dode huid eten. Op een gegeven moment kwam er een vis bij mijn voet. Dat kietelde enorm haha. Ik was een van de weinigen bij wie die vis iedere keer terug kwam. Na een tijdje liepen we weer terug en stapten we de auto in. Ook op die plek zagen we ineens twee dingo's. Dat was natuurlijk wel even leuk! We reden weer terug naar onze campground. Daar moest car 2 het eten bereiden, dus wij hadden wat vrije tijd. Het avondeten was worstjes van de bbq, aardappelen en wat groenten. Na het eten bleven we in de partytent zitten. Wat muziek aan en drankjes erbij. Eerst was het heel gezellig, maar toen kwamen er wat Duitsers bij zitten, die maar Duits bleven lullen tegen elkaar.. Ik en een Finse hadden allebei zoiets van: uhh er zitten nog anderen bij aan de tafel. Ben toen bij Charlotte en Nicole gaan zitten, die ook bij mij in de auto zitten. Even later zijn Nicole, twee Engelse jongens en ik naar het strand gelopen om te kijken of we dingo's kunnen vinden. Helaas niet gelukt. Vandaag niet al te laat gaan slapen.


'S ochtends moesten we vroeg opstaan. Blijkbaar waren er ook ratten en één had een gat in een tent gebeten en iemand in z'n vinger gebeten. Niet echt prettig. Na het ontbijt gingen we weer onderweg. Dit keer zat in helemaal achterin. Voor niemand is het een pretje, omdat er weinig ruimte is en daardoor zitten ze met de knieën tegen de achterbank aan. Nu Is het dus ideaal dat ik zo klein ben, want ik had nergens last van haha. De eerste stop die we gingen maken, was bij een soort riviertje met een stroming die uitkwam bij een meer aan het strand. Was best lachen. Terwijl we zo met de stroming mee gingen, gooiden we een bal een beetje rond. Later een beetje tegen elkaars hoofd proberen te gooien haha. Sam zei nog zo mooi tegen iemand: look out! Maar de bal stuiterde op een tak en vloog tegen zijn gezicht aan. Dat zijn altijd de grappige momenten. Op een gegeven moment zijn we wezen volleyballen in het meer en op de weg terug naar de auto ging ik nog even voetballen. Ik was met iemand aan het overtrappen en opeens zagen we dat alle auto's wegreden. Shit!! Dachten we.. wij er snel achteraan. Maar het was gelukkig alleen even om een riviertje over te steken. Na nog geen vijf minuten rijden, kwamen we aan bij een scheepswrak. Die is al heel oud. Ziet er ook niet meer geweldig uit, omdat ze in de tweede wereld oorlog bommen gingen testen op het wrak. Alsnog wel mooi om te zien. Niet veel later reden we door naar onze derde stop. Dit was weer een stukje rijden. Maar het is wel leuk zo op het strand met muziek aan. Één auto kreeg een lekke band haha. Was wel zo opgelost. We kwamen even later uit bij de champagne pools. Een stukje zee die omringd is door rotsen, dus het is eerder een soort meertje. Hier weer een tijdje gezeten en toen doorgereden naar Indian head. Dat is een cliff met een mooi uitzicht. Iedere keer zit je wel met je natte zwemkleding in de auto. Onderweg daar naartoe kwam onze auto nog wel vast te zitten in het zand, dus moesten we duwen haha. Vanaf dit punt ben ik achter het stuur gaan zitten en heb ik de hele weg terug gereden. Opzich niet een heel moeilijk stuk. Was vooral veel hard zand, maar het is wel leuk!! Wat wel apart is, dat als je op zacht zand rijdt, je niet hoeft te sturen, want de auto volgt de sporen van de auto voor je. Bestverwarrend, want je bent natuurlijk geneigd om wél te sturen.


We kwamen weer aan bij de campground en nu was het onze beurt om te koken. Ik had een makkelijk klusje. Er was heel wat garlic bread en die moest ik gewoon iedere keer omdraaien op de bbq. Verder aten we nog pasta bolognese. Na het eten een beetje opfrissen (zover dat kon) en toen zijn we met een groepje gezellig aan tafel gaan zitten. We hebben hier geen kraan, alleen watertanks. Als je dus tanden gaan poetsen, spuug je het uit in de bosjes en spoel je met je flesje water haha. Later wilde ik wat uit de tent pakken en ineens zei diezelfde jongen die gebeten was, dat er weer een rat in zijn tent zat. Die eruit gejaagd en nu maar hopen dat die niet iemand anders zijn tent binnenkomt haha. We hebben later die avond nog een klein drankspel gedaan. Ik had maar twee blikjes meegenomen voor beide avonden één, dus dat zit wel goed. Het duurde een eeuwigheid omdat we met veel mensen aan het spelen waren, dus besloten we om er maar mee te kappen. Ik ging met één van die Engelse jongens weer naar het strand om te kijken of we nu wel dingo's konden vinden. Dat was gelukt. We zagen er twee lopen. Het was meer als schim, want het was donker. Terug op de campground nog een tijdje opgebleven totdat het op een gegeven moment al 01.30 was ofzo.


Had de wekker om 05.45 gezet, maar tuurlijk word ik een half uur eerder wakker. Ook nog eens klaarwakker? Spullen ingepakt, opgefrist, onbijt en daar gingen we weer. Dit reed reden we inland. Op het midden van het eiland ligt lake mackenzie. Een meer met heel schoon water. Die weg daar naartoe was misschien zo'n anderhalf uur gok ik. Heb me maar weer opgeöfferd om achterin te zitten. Was opzich wel leuk eigenlijk. Het was een enorm hobbelige weg en we vlogen van lings naar rechts en dan weer omhoog. Één jongen stootte iedere keer zijn hoofd haha. We kwamen aan bij het meer en daar bleven we ongeveer een uur. Gewoon heerlijk gerelaxed in het water en omdat het zo schoon is, ook maar onze haren natgemaakt. Heb je toch een beetje een idee dat je je haar gewassen hebt. We reden uiteindelijk weer terug en toen hadden we lunch. Helaas was het na het eten weer tijd om terug aan land te gaan. De weg er naartoe was nog wel een heel stuk. Dit keer ging ik in de passagiersstoel zitten en moest ik de walky talky dus bij me houden. Onze auto warmt iedere keer heel snel op, dus moest wel een paar keer doorgeven: car 3 has reached 85, car 3 has reached 90. Xo was het ook de vorige dagen en andere auto's moesten er wel iedere keer om lachen, doordat het altijd wij waren. Een poos later kwamen we aan bij de ferry en na de overtocht reden we terug naar de plek waar we de auto's moesten afzetten. Vanaf daar was het weer een busrit terug van zo'n twee uur. De weg hier naartoe zat ik in de grote bus, maar ee was ook een minibus. Ik had met iemand anders voorgenomen dat we mooi in de minibus gaan zitten als we de kans krijgen. Dat lukte! Niet zo koud, sneller en zit veel fijner. We kwamen weer terug in het hostel en nadat iedereen er was, mochten we onze backpacks weer ophalen. In onze 16 persoons kamer hadden we maar twee douches en ik was de tweede in de kamer. Top!! We hadden met z'n allen een voucher gekregen voor een burger deal, maar ik ben samen met Charlotte, Nicole en Sam naar een mexicaans restaurant gegaan. Was niet echt duurder ofzo. Was best gezellig! We hadden ook een voucher voor een gratis drankje gekregen. De andere dre hadden niet echt zin om naar de bar te gaan, maar ik wilde wel even gaan. Daar waren ook wat anderen van onze groep. Ben maar een half uurtje gebleven en toen ook naar de kamer gegaan. Wat een geweldige trip was dit! Zo blij dat ik Whitsundays en Fraser Island beide heb gedaan.


Wéér werd ik vroeg wakker. Later toen ik even buiten ging zitten, kwam ik Sina ineens tegen. Die had toevallig hetzelfde hostel geboekt. Daar wat mee bijgekletst natuurlijk. Later ben ik met Kathrin en Michiel de coastal walk gaan doen. Was echt super mooi en het weer was heerlijk. We zijn tot een brpaald punt gaan lopen en toen besloten Kathrin en ik om dezelfde weg terug te gaan. Michiel ging de lange weg terug door het national park. Opeens zagen we donkere lucht en begon het te waaien. Echt een paar honderd meter van ons hostel verwijderd begon het ineens met bakken uit de lucht te komen en was er ook ein-de-lijk onweer na meer dan een jaar haha. We gingen maar even onder een overkapping schuilen. Was wel sneu voor Michiel, want die was daar natuurlijk nog steeds aan her lopen. De regen werd iets minder en de onweer was niet meer dichtbij. Dus liepen we terug naar ons hostel. Wel een beetje doorweekt, maar ach.... wat ik het meest kut vond, is dat ik net de was had gedaan en de dingen die niet in de droger kunnen, had ik op de waslijn gehangen. Helemaal nat natuurlijk en een shirt was ook nog eens in het zand gevallen. Lekker dan haha. 'S avonds moest ik wel naar een ander hostel, want ik besloot om nog een nacht in Noosa te blijven, maar er was nog maar één hostel beschikbaar. Gelukkig was er wel een gratis shuttlebus. Afscheid genomen van een paar reisgenoten, want die pakten vandaag de bus. Toen ik in het hostel aankwam, bleek dat het allemaal units waren. In ieder gebouw twee slaapkamers, badkamer en keuken. Ideaal!



De volgende ochtend vertrok ik met de bus naar Byron bay. Heel toevallig kwam ik Akke bij de bushalte tegen. Ook Michiel kwam er later aanlopen. Ze pakten alleen wel beide de bus naar het noorden en ik ga naar het zuiden. Toch even leuk om wat bij te praten. Om half elf kwam mijn bus eraan. Tijd voor de laatste paar dagen in Australië.....

Reacties

Reacties

Dorien

Hey Maris. Leuk verhaal weer! Geniet nog even van je dagen. Groetjes!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active