nz-2019.reismee.nl

Feestdagen in een korte broek

20 December: Het was mijn tweede dag in te Puke en we waren meteen al vrij omdat het regende. Aan de ene kant is het natuurlijk fijn om vrij te zijn, aangezien het niet echt leuk werk is, maar aan de andere kant wil je wel wat geld verdienen. Deze dag heb ik wat boodschappen gedaan samen met datzelfde groepje Duitsers en daarna zijn we even naar het strand geweest. Het was niet heel erg lekker weer, maar wel droog. Na die tijd zijn we samen met 2 Amerikanen ergens in het gras gaan zitten bij het hostel in de buurt met wat biertjes erbij. Lekker genieten van de vrije dag!

De kiwi farm

De volgende dag en de dag daarop werd er wel gewerkt. Gelukkig had ik wat muziek van mijn broer gekregen en later ook van m'n vader, dat maakte het werk iets minder erg haha. Heb me al wel voorgenomen dat ik hier niet 1 of 2 maanden blijf. Met oud en nieuw wil ik hier weg zijn en zo denken er wel meer mensen over. Niet alleen omdat het werk niet leuk is, maar je hebt echt niks in de buurt omdat het zo afgelegen is. Verder heb ik deze 2 dagen een beetje foto's uitgezocht en zaterdagavond zijn we naar Mount Maunganui geweest. Dat is een kustplaats hier een half uurtje vandaan. Het was al donker, dus we hebben niet echt veel kunnen doen en we zijn maar gewoon bij de zee gaan zitten. We zaten wel met z'n 4en op de achterbank, want iemand die ze kenden van Auckland is hier ook heen gekomen. Ze hebben elkaar sowieso allemaal hier leren kennen. Wel grappig, hier maakt het eigenlijk niet veel uit met wie je omgaat, want die 4 jongens zijn een stuk jonger en de andere meid is weer 26, dus allemaal leeftijden door elkaar!


De zondag had ik eigenlijk weinig zin om te gaan werken en dat kwam goed uit, want we kregen bericht dat we 4 dagen vrij waren. 2 vanwege het weer en de andere 2 dagen vanwege kerst natuurlijk. Alsnog heb ik op tijd de wekker gezet, want PSV moest voetballen en ondanks dat ik hier zit, wil ik dat natuurlijk niet missen haha. Scheelt dat ik een VPN account heb, dan kan ik nog mooi Nederlandse tv kijken als ik daar zin aan heb. Verder hebben we die zondag niet veel gedaan.. wat op de iPad gekeken, eten gemaakt en een paar potjes gekaart. s Avonds hadden we het idee om Lord of the Rings te gaan kijken, maar we waren pas om 12u begonnen met de film, dus die hebben we maar niet helemaal afgekeken, want anders werd het 3.15 voordat die was afgelopen. De maandag was het echt hard aan het regenen de hele dag. We zijn alleen even naar de supermarkt geweest en verder binnen gebleven. Ook nog op de pc gezocht naar baantjes. Julia en ik hadden allebei gesolliciteerd op een baan in Abel Tasman National Park in een resort, dus dat was nog afwachten. Op kerstavond zijn we naar een lokale bar/restaurant gegaan en daar heerlijk gegeten. Er speelde ook een leuke Maori band, dus dat was wel gezellig. Na het eten bleven we daar tot 12u en hebben we wat biertjes gedronken. Was alleen jammer dat alles om die tijd dicht was. Iemand zei dat in Tauranga (stad in de buurt) nog wel dingen open waren, dus zijn we daarheen gaan rijden, maar helemaal voor niks, want daar bleek ook alles gesloten te zijn. Voor niks 45 min. met z'n 4en op de achterbank gezeten haha. Toen waren in het hostel, bleven Julia, Hendrik en ik nog op en waren allemaal met thuis aan het skypen. Ik heb zelf een poosje met m'n moeder gepraat. Was wel leuk om haar weer te zien!

Kerstavond

Toen was het 1e kerstdag! Als lunch had ik wat afbakbroodjes en een tomatensoepje gemaakt en na de lunch zijn we naar de Kaiate Falls gegaan. Daar kon je een wandeling van ongeveer 20 minuten doen om de watervallen heen, was echt de moeite waard! Kon helaas geen foto maken van de grotere waterval, want het water plensde zo hard naar beneden, dat wij helemaal nat werden langs de kant en dus ook de camera. Het was wel heel toevallig, want onderweg kwamen we die 2 Duitsers tegen waar ik mee op de kamer zat in Auckland en dat op zo'n afgelegen plek en nog toevalliger, dat groepje waarmee ik nu omga, kent hun ook van Auckland! Wereld is klein haha. Toen we helemaal rond waren gelopen, zijn we naar het strand gegaan. Ik moest en zou een foto hebben met een kerstmuts op het strand (zoals jullie al zagen op Facebook). Er waren ook 2 Nieuw Zeelandse meiden aan het voetballen en de jongens vroegen of we mee mochten voetballen. Dus hebben we 4 tegen 4 gespeeld op het strand. Wel leuk om weer een bal te raken!! Rond een uur of 5 zijn we terug gereden. Er was vanuit het hostel geregeld dat iedereen die mee wilde doen, iets mocht koken en dan hadden we een soort buffet. Wij kookten met z'n allen curry met rijst. Het voelde niet echt als kerst, want het is gewoon zomer en je bent niet met familie, maar dit was toch wel leuk! We zaten met een stuk of 30 man aan tafel. Er stond van alles op tafel. Chili con carne, een ham, schnitzel, broodjes en nog meer. Ook hadden sommige een dessert gemaakt. Moest wel lachen, want ik was in gesprek met 2 Chilenen en zei al, dat het voor hun natuurlijk normaal is om met deze temperatuur kerst te vieren. Toen vertelden ze dat ze 1x in Ierland kerst hadden gevierd en dat ze het zo gek/grappig vonden dat mensen dan een hele lelijke trui aan hadden (foute kersttrui) dat kennen ze daar natuurlijk niet. Het was verder een gezellig avond en bleven nog lang aan tafel zitten. Ook hebben we plannen gemaakt voor oud en nieuw. We wilden eerst naar Gisborne, dat is het meest oostelijke stadje van NZ en daar komt de zon als eerst ter wereld op (met uitzondering van de kleine eilandjes die nog oostelijker liggen) Maar het was helaas al vol, want dat is een gewilde plek rond deze tijd + daar is ook een festival. Dus hebben we besloten om naar Rotorua te gaan en daar een airbnb te boeken. We hebben dat samen met die Amerikanen geboekt, die ondertussen hier al zijn vertrokken. Gaat vast gezellig worden!

Kaiate falls

Merry Christmas!

Kerstmaal (meeste dingen zijn al op)

Tweede kerstdag heb ik 's ochtends heel cliché all you need is love teruggekeken en toen weer door naar het strand. Julia was al ergens anders heen, dus die dag was ik met de jongens. Het was echt heerlijk weer! 26 graden en zonnig! Heb gewoon met kerst in de zee gezwommen haha. We zijn tot een uurtje of 3 op het strand gebleven en hebben daar ook nog wat spullen bij de winkel gehaald. Het was Boxing Day, dus de winkels waren gewoon open in tegenstelling tot Nederland. Eenmaal thuis, hebben we gedoucht en gegeten. Dit keer heb ik gewoon een soort van broodje gezond maar dan met croissantjes gemaakt, want vanwege de temperatuur had ik niet zo'n honger. Na het eten zijn we weer naar Mount Maunganui gegaan, maar dit keer om de berg te beklimmen. Niet zo'n hele grote berg hoor.. Het duurt een half uur om boven te komen. Onderweg was het al heel gaaf! Hele mooie uitzichtpunten en de zon begon ook al onder te gaan. Natuurlijk regelmatig foto's gemaakt! Toen we boven kwamen, waren we Niklas kwijt. Hij liep wel een klein stukje achter ons, dus we dachten dat hij daar nog was, maar niet dus. 10 min. later appte hij dat hij ons niet kon vinden en blijkbaar langs ons heen was gelopen toen we bij een uitzichtpunt stonden. Hij was al 10 min. naar beneden aan het lopen en moest dus weer omhoog haha. Toen hij er was, waren we ergens wezen zitten en hebben gewacht totdat de zon onder ging. Was wel een mooi gezicht zo van bovenaf! We waren tegen 10u weer terug in ons hostel en toen ben ik een heel poos wezen skypen met m'n moeder, Daniel, Chantal en m'n lieve neefjes. Begon al leuk, m'n neefjes zaten voor het scherm en riepen me heel enthousiast! Heb eventjes met hun gekletst en daarna met de rest erbij. Heb denk ik wel een uur met ze gekletst, dus dat was wel leuk! Nadat ik hun had gesproken, ging ik er daarna met m'n vader skypen, waarmee ik ook een poos gezellig gekletst had. Toch wel fijn om familie te zien/spreken met kerst! Toen ik iedereen had gesproken, ging ik nog even bij de rest zitten en waren rond 1.30 gaan slapen en de volgende dag weer 6.30 eruit voor werk.

Uitzicht vanaf Mount Maunganui

. Maori kunstwerk op een gashouder

Best veel mensen waren vertrokken rond deze dagen, dus we waren met veel minder mensen, dus i.p.v. 2, hadden we gewoon 1 team. Het werk was ook beter. We moesten dit keer alle stukken waar het te bebost was, takken met bladeren wegknippen. Door dit werk, ging de dag wel sneller voorbij, alleen i.p.v. een zere nek, kregen sommigen last van hun handen, doordat je 9 uur lang takken aan het doorknippen bent. Thuis heb ik lekker wat chili con carne gemaakt en verder niet veel gedaan die avond.


De dagen daarop hebben we niet veel gedaan, nog 1x gewerkt en verder een beetje in het hostel gechillt. 30 December was wel een pechdag voor mij. De jongens wilden naar zo'n adventurepark met wat wateractiviteiten en ik wist eerst niet zeker of ik wel mee wilde, omdat het natuurlijk geld kost. Uiteindelijk ging ik toch mee, maar was m'n zwemkleding vergeten, dus ik zei dat ze me wel af mochten zetten in Mt Maunganui, zodat ik daar wat kon regelen bij de bank. Bleek uiteindelijk dat de bank gesloten was en kwam er nog eens bovenop dat ik m'n bankpas had vergeten.. echt weer zo'n lekkere slimme actie van mij. Gelukkig had ik wat gratis data, dus ik heb het grootste gedeelte van de middag aan zee gezeten, oordopjes in en genieten van de top 2000! Had nog wel een briefje van 10 dollar, dus gelukkig nog wat eten kunnen halen. Na 3/4 aan het water, ben ik naar het grote strand gegaan en toen zo'n wandeling gemaakt over een grote rots. Was een kleine wandeling, maar het was wel heel mooi! Om 17.30 kwamen de jongens me ophalen en reden we terug naar het hostel. Je zou het niet zeggen, maar heb me, ondanks die 5.5 uur best vermaakt! Terug in het hostel even wat gekookt voor mezelf en toen bezig met m'n tas inpakken!

Niet slecht toch? Om hier de dag door te brengen.

Volgende dag was het oudjaarsdag. 's Ochtends uit wezen checken en op naar Rotorua. Blij dat ik daar weg ben. De mensen en het hostel waren leuk, maar het werk was echt saai..


De airbnb in Rotorua hebben we met z'n 10en geboekt (ook al was het een 6p huis) wij 6en en 4 Amerikanen. Die avond kwamen nog 7 extra mensen bij ons vieren. 1 Tsjech en de rest ook Duitsers. Van de 17 werk(t)en de meesten ook op de kiwi farm. Het was wel heel gezellig die avond! Muziek aan, wat drank erbij en een huis vol mensen! Via ons balkon hadden we uitzicht op het meer, waar een vuurwerkshow was. Om 00.00 was het dan zover! De countdown en.... happy new yeaaar! En dat 12 uur eerder dan Nederland! Heb m'n ouders nog even gesproken en toen verder gefeest. Miste wel het echte vuurwerk zoals in Nederland, want hier is 1 vuurwerkshow bij het meer en that's it.. en natuurlijk miste ik ook de oliebollen! Maar aan de andere kant hebben we heerlijk oud en nieuw gevierd met shorts en een t-shirt aan, dat is echt een voordeel! We hebben het die nacht best laat gemaakt. Sommige hadden ook behoorlijk wat op, maar dat was alleen maar lachen. Zelf ben ik om 05.00 wezen slapen. Oh ja, het was wel grappig, want ik had de afgelopen dagen de top 2000 geluisterd en kwam erachter dat ik 2019 in ging met Smoke on the water ipv van Bohemian rhapsody en dat klopt ook nog eens, aangezien er vuurwerk boven het meer was. Tja, vond het zelf wel grappig in ieder geval.

Toch een Nederlands biertje erbij

Happy new year!


De volgende ochtend had ik de wekker gezet, zodat ik de mensen thuis gelukkig nieuwjaar kon wensen. Heel veel wisten blijkbaar niet eens dat ik al lang in het nieuwe jaar zat haha. Ik heb als eerst geprobeerd mijn broer te videobellen, omdat het zijn verjaardag is, maar helaas was de verbinding slecht. Daarna met mijn vader, die zijn mobiel mee had genomen naar buiten zodat ik vuurwerk kon kijken haha en toen mijn moeder. Die had me ook al een leuk filmpje met vuurwerk gestuurd. Ook toen ik met hun aan het praten was, nog wat familie enzo gesproken, dus dat was wel leuk, sommige vinden het vreemd. Want terwijl jullie daar oud en nieuw zaten te vieren, zat ik buiten in de zon! 's Middags zijn we met een aantal naar Lake Tarawere gegaan. Heel mooi meer, maar niet veel gedaan, want de meesten waren toch best moe haha. 's Avonds hebben we 2 films gekeken op tv en later nog wel m'n broer gesproken gelukkig! Dat was dan 1 Januari!

The day after

Vanmorgen op tijd de wekker gezet omdat we wel alle zooi moesten opruimen en schoonmaken. Gewoon rustig aan gedaan, want er was geen check out tijd gelukkig. Ook doei gezegd tegen het fijne grote bed.. Straks natuurlijk weer de stapelbedden in de hostels. Tussen de middag gingen Hendrik en ik op zoek naar een hostel en later hadden we afgesproken met de andere 3 jongens. Hun verblijven op een campsite en de rest is vertrokken uit Rotorua. We zijn eerst naar een parkje tegenover het hostel gegaan (met geothermale activiteiten) en daarna zijn we wezen raften en dat was echt top! Is een rivier met een waterval van 7m. We gingen er met een hele groep heen en daar stapte iedereen in verschillende rafts. Wij waren wel met z'n 5en bij elkaar + begeleider. Wat een ervaring was dat! Nu zitten we in het hostel en moet ik nog bedenken wat m'n volgende bestemming wordt. Dat zullen jullie natuurlijk wel lezen in m'n volgende blog.


7 meter waterval

We made it!


See you next time en natuurlijk nog de beste wensen!


Xx



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active