nz-2019.reismee.nl

Whitsundays

In de ochtend lekker rustig aan gedaan, want we zouden om 12.30 vertrekken. Sina had ook een trip geboekt, maar wel een andere. Bij haar stond op papier datze niks met een rits mee mocht nemen. Om iets voor 10 belde ik mijn tour operator op om te vragen of ik een rugzak mee mocht nemen. Ineens zij ze: je hebt de tour van 10.30 geboekt? Ehh nee... 12.30. Nee het is 10.30 geworden, heb je geen bevestiging gekregen? Vroeg ze Shit, nee!! Ik dus snel haasten en tegen de tijd dat ik klaar was probeerde ik te liften. Het is alleen geen goede straat ervoor. Ik zag toen een vrouw ergens in de auto stappen en heb maar gewoon gevraagd of zij me een lift kon geven. Dat wilde ze wel doen. Toevallig heeft ze ook op die boot gewerkt.


Nou, ik kwam daar aan en er zaten een paar mensen buiten. Bleek dat we nog even moesten wachten op een ander groepje, dus had opzich kunnen lopen. Even later werden we naar de boot gebracht met een kleine motorboot, want het was low tide. Best wel gaaf! Grote zeilboot die vroeger een raceboot was. Er kunnen 27 mensen mee met de trip, maar we waren met 14. Heerlijk ruimte voor iedereen en hoe kleiner de groep, hoe beter vind ik altijd. Iedereen was met partner of vrienden, behalve ik en nog een Nederlandse jongen. Gelukkig waren ze niet zo op elkaar gericht, dus het was gezellig. Natuurlijk waren er weer Duitsers, Fransen en Nederlanders, maar dit keer ook Israeliërs, mensen uit Venezuela en een Italiaan. Een keer wat anders! We hadden een skipper en twee andere mannen die hielpen. Al vrij snel gingen we zeilen. Om dat omhoog te heisen, moesten drie jongens zo'n touw naar beneden trekken en acht andere in groepjes van twee aan zo'n ding draaien. Was best lachwekkend haha. Even later kregen we lunch. We konden onze eigen sandwich samen stellen. Na de lunch gingen we naar onze eerste snorkel plek. We moesten wel verplicht een stinger suit aan. Hier hadden we anderhalf uur de tijd en we zagen heel veel vissen. Als avondeten hadden we beef stew. Na het eten bleven we nog een tijdje op het deck zitten. Geslaagde dag zo!


We moesten er heel vroeg uit. Om 5.30 werden we gewekt. De eerste stop was namelijk whitehaven beach. Een geweldig mooie plek. Er zijn zoveel boten die daar ook allemaal stoppen, maar het leuke is dat onze boot dus zo vroeg eruit gaat om als eerste op het strand te zijn. Dat was gelukt! We moesten een stukje lopen naar de lookout en onderweg zagen we ook een Leguaan. Dit strand is super wit. Is ook iets van 97% siliconen en Nasa heeft er zelfs wat van meegenomen om hun telescopen schoon te maken. We zijn het water in gegaan. Heel erg blauw en er zwemmen ook veel roggen. Ook zagen we twee kleine haaien. Daar hebben we zo'n drie uur doorgebracht voordat we weer terug liepen. Tegen deze tijd was het ook echt heel druk daar met al die tours. We vaarden naar onze tweede snorkel plek. Dit was echt een hele mooie! Ik ging wat rondzwemmen met de andere Nederlander en later ook drie anderen. Daar zagen we ook een rog, veel vissen natuurlijk en een schildpad. Hier was het koraal ook nog best mooi. Het mooiste van alles was op het eind. We stapten met z'n vijven de motorboot in, maar ineens was er nog een schildpad. We doken allemaal weer het water in en volgden de schildpad. Opeens kwam die omhoog zwemmen om adem te halen. Hij was zo dicht bij onze gezichten. Heel erg gaaf!


Even later was iedereen weer terug op de zeilboot en vaarden we richting de plek waar we gingen overnachten. Onderweg waren er nog een paar adelaars die de skipper ging voeren. We mogen geen shampoo meenemen op de boot, maar in het toilet kun je de kraan eruit halen en even afspoelen. Wel zo fijn met al dat zeewater. We kregen nog wat snacks en waren heerlijk aan het genieten in de zon op het deck. Als avondeten hadden we spaghetti bolognese met garlic bread. Ook lekker! Net als de avond ervoor, hebben we weer gezellig op het deck gezeten. Dit was ook een mooie plek voor een goede zonsondergang.


Deze ochtend werden we weer zo rond dezelfde tijd wakker. Na het ontbijt vaarden we richting een klein eilandje, waar we een wandeling gingen maken naar een lookout. Toen was het helaas tijd om terug te gaan naar Airlie beach. Het duurde zo'n twee uur. Er stond een behoorlijk sterke wind en we gingen ook weer zeilen. Vanwege de wind, stond de boot behoorlijk schuin. Echt geweldig om eens een echte zeiltrip mee te maken. Er waren een paar die het wel een beetje eng vonden, omdat ze bang waren dat de boot omkiepte. Maar dit is gewoon normaal als er wat wind staat. Denk dat we tegen 10.00 weer bij de haven aankwamen. Wat was dit een geweldige ervaring zeg! Ik liep met drie anderen terug naar het centrum. Liep meteen naar het hostel en moest nog tot 11.30 wachten totdat ik kon inchecken. Toen het zover was, bleek dat ik weer dezelfde kamer had. Het eerste wat ik deed was douchen. Omg, dit voelde zo goed! haha. Toen ik de badkamer uitliep, was er nog iemand ingecheckt en dat bleek Sina te zijn. Echt zo toevallig! We hadden trouwens wel allebei het gewvowl dat we dronken waren. Alles bewoog, omdat je natuurlijk twee volle dagen op het water bent. Heel apart gevoel! 'S middags zijn we langs de winkels wezen lopen. Niks gekocht, maar rondkijken is ook altijd leuk.


De groepen van alle boten, hebben een soort van afterparty bij een bar/restaurant. Op de boot wist niemand zeker of ze wel gingen, omdat de meesten moe waren, maar ik had wel zin om heen te gaan. Via whatsapp had ik afgesproken met de Israeliërs om gewoom heen te gaan. Er was een tafel gereserveerd voor onze boot en we bleken ook de enige drie te zijn van de veertien. Beetje jammer weer. We hadden een goede deal dat we voor weinig geld een maaltijd en drankje konden uitkiezen. Ik had een heerlijke chicken parma besteld en natuurlijk een biertje erbij. Heb een tijdje geleden weer wijn geprobeerd, maar nee... echt niet mijn ding. Er was touwens ook music festival aan de gang, dus in iedere bar was er live music. Na een uur zijn we naar de bar ernaast gegaan, waar we ook een drankje met korting kregen. Toevallig waren daar wel de mensen uit Venezuela en de Italiaan. Daar gezellig bij aan tafel gaan zitten. Niet te laat gemaakt. Zo rond half elf waren we toch wel allemaal moe van de trip. Was uiteindelijk wel na middernacht voordat ik ging slapen, maarja..


Doordat je op de boot niet echt met je mobiel bezig bent, hebben we ook weinig van het nieuws meegekregen. Natuurlijk weet je dat er bosbranden zijn, maar ineens kreeg ik verscheidene berichtjes van thuis. Waar ben je? Alles nog goed daar? Toen keek ik ook op het nieuws en bleek dat die bosbranden toch wel behoorlijk heftig zijn. Zelfs die dag heeft het nergens in Australië geregend voor de eerste keer ooit. De bosbranden liggen net iets Zuiderlijker dan waar ik ben op dit moment, maar ik ga wel die kant op. Hopen dat ik er geen last van krijg. Wel vreselijk dit. Alleen het idee al dat er wordt geschat op 350 koalas die levend zijn verbrand.... bah..



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active