nz-2019.reismee.nl

Napier

Dinsdagochtend. Nog even een beetje kunnen uitslapen voordat ik werd opgepikt. Ik had contact met Tomomi via helpx, maar ze was op dat moment aan het werk, dus haalde haar man Jake mij op. Het was zo'n twintig minuten rijden naar Bay view. Onderweg dus al kennis kunnen maken. We kwamen aan bij hun huis en het is echt een mooie plek! Best groot huis en ook een grote tuin + sinaasappel gaard. Ik maakte kennis met hun kinderen, Kazu (10 jaar) en Yoshi (8 jaar). Ook vertelde Jake dat ze een grote rottweiler hebben en dat het zo kan zijn dat ie een beetje gaat grommen of blaffen, maar zodra ik de auto uitstapte, kwam ze naar me toe en kon ik haar aanhalen. Dus dat zat wel goed gelukkig. Ben dan ook wel een dierenliefhebber, dus altijd leuk als ze huisdieren hebben. Maar goed, Jake liet me het huis een beetje zien. In de garage hebben ze een tweede keuken, extra douche, toilet en een slaapkamer. Dit heb ik dan ook allemaal zo'n beetje voor mezelf, want boven is hun woongedeelte. Even later kwam ook Tomomi thuis en maakten we kennis. Hele aardige mensen zijn het! Hoefde vandaag nog niet echt klusjes te doen, dus ben naar het strand gegaan. Het is maar vijf minuten lopen. Ging later die dag wel koken. Ze krijgen iedere week een foodbag en in die doos zitten allerlei ingredienten en een mapje met de recepten voor die week. Wat ik nu ging maken was een mexicaanse bowl. Het zijn trouwens allemaal dingen die ik nog nooit op die manier gegeten heb, maar wat wel lekker klinkt en het is gezond. We spraken af dat we al het eten beneden in de koelkast gingen stoppen, zodat ik daar in alle rust kan koken. Ideaal! Nadat het eten klaar was, zijn we op het balkon wezen eten. Heel mooi uitzicht zo! Eten was trouwens best lekker, dus ga het zeker een keer thuis maken. Na het eten nog even wat gekletst en toen ben ik naar beneden gegaan.


De volgende dag begonnen de klusjes. Het is nog vakantie, dus de jongens zijn deze week thuis. Ze hebben normaal een schoonmaakster, maar ook vanwege de vakantie was ze er niet deze week. Heb daarom het huishouden nu gedaan. Later wat sinaasappelen verpakt. Wat wel ideaal is, dat ik zoveel sinaasappelen mag eten als ik wil. Ook hebben ze avocado's, tangerines en zoete citroenen. Ben gek op citroen en als je die ook nog kunt eten, ben ik helemaal blij! Die avond heb ik iets met zalm gemaakt, wat ook weer lekker was.


Op de Donderdag begon ik 'S ochtends om alle gevallen sinaasappelen onder de bomen weg te harken, want het is slecht als er rot fruit op de grond ligt waar de boom groeit. Nadat ik wat had gegeten, weer wat verpakt en weet ff niet meer wat ik nog meer heb gedaan. Is ook wel heel lief van ze. Ze hebben me gewoon allemaal dingen gegeven die ik lekker vind als ontbijt en lunch. Kaas, ham, wraps, eieren, yoghurt, bananen, toast.. Nadat ik klaar was met alle klusjes, heb ik na tien maanden eindelijk weer gefietst!! Was echt heerlijk om weer te fietsen. Ze zeggen altijd: it's like riding a bike en zo was het ook echt. Alsof ik dat vorige week nog gedaan had. Enige wat een beetje kut is, is dat in NZ een helm verplicht is. Maakt niet uit of het een gewone fiets is of een racefiets, een stad of een dorp. Het kost je vijftig dollar als ze je betrappen. Dat voelde dus een beetje lelijk en awkward, maar moet maar zo denken: het is hier heel normaal, dus niks aan de hand haha. Heb een stukje richting Napier gefietst en toen gestopt bij het strand. Daar op een bankje gezeten en stiekem een beetje opgelet of ik orca's zag. Die worden hier namelijk wel eens gespot en een paar dagen geleden waren ze nog twintig meter van de kust verwijderd. Na walvissen, heel veel dolfijnen, zeehonden, en albatrossen, zou ik nu toch wel graag orca's willen zien. Helaas geen geluk. Even later weer terug gefietst en wat gerelaxed voordat we uit eten gingen. Ze hadden afgesproken om met de moeder van Jake naar een winery te gaan en ik mocht dus mee! Daar een heerlijke steak gegeten en als nagerecht een brownie. Heel lief dat ze betaalden!


Vrijdag was niet veel bijzonders volgens mij. Dagelijkse dingen gedaan en 'S avonds een lekkere chicken casserole gemaakt. Zaterdag nam Tomomi me mee naar een waterval. De kinderen en een vriend van Kazu gingen ook mee. Het was zo'n twintig minuten lopen en daar was een mooie grote waterval te zien. Hier zijn we even een poosje gebleven voordat we weer terugliepen. Tomomi vertelde ook dat haar ouders Japans zijn, maar ze is geboren in Londen. Tijdens het reizen kwam ze Jake tegen en is ze hierheen verhuisd. Moest wel lachen, want ze was zo gewend aan een grote stad, dat ze meteen riep: Allemaal prima, maar ik wil wel in Auckland, Wellington of Christchurch wonen. Nu wonen ze op een farm in bay view, een heel klein dorpje haha. Het eten voor vandaag was iets wat ik echt een keer wilde proberen: lamsvlees! Daar staat NZ wel een beetje bekend om. Niet dat ze het iedere dag eten, want het is behoorlijk duur, maar het is wel iets wat ze bijvoorbeeld met de feestdagen eten. Maar het was geslaagd! Best lekker en voel me nu helemaal een local! Die avond kwamen Jake zijn zus en zwager langs om pool te spelen. Hebben aardig wat potjes gespeeld en het was ondertussen ook al half twaalf toen we ermee kapten. Op het eind Jake nog wel die andere versie van biljart geleerd. Dat je via de gele/witte bal de rode moet raken. Beetje lastig met een pooltafel, maar het was wel leuk.


Zondag was begin het weer slecht. Heb 'S ochtends extra veel sinaasappelen verpakt, omdat Maandag altijd een drukke dag is en er moet wat naar een winkel gebracht worden. Verder hoefde ik niks te doen, want ik ga vanavond op de jongens passen. Later die ochtend ben ik met Tomomi en Yoshi naar de spa in Napier gegaan. Daar heerlijk zo'n anderhalf uur gerelaxed in het warme water. Toen brak de zon tot onze verbazing toch door en werd het eigenlijk best warm toen. Het was sowieso tijd om te lunchen. Voordat we dat gingen doen, reden we bluff hill nog op, voor een mooi uitzicht, we hadden het wel getroffen met het weer, want het eas nu mooie blauwe lucht. Voor lunch, zijn we naar een kebabzaak gegaan en daar heerlijk wat gegeten. Ook dit betaalde ze voor me!! Na de lunch, moest ze wat regelen bij vodafone, dus ben zelfs langs allerlei winkeltjes gelopen, voornamelijk giftshops en cadeauwinkeltjes. Hier echt super leuke dingen gezien en soms baal ik dat ik iets niet kan meenemen. Wel alvast een kerstboomhanger gekocht met een kiwivogel erop haha. We kwamen uiteindelijk thuis om vier uur en heb toen formule 1 gekeken. Eindelijk normale tijd voor mij! Helaas niet zo'n leuke race, dus dat was een tegenvaller. 'S ochtends had Tomomi de ingredienten al in de slowcooker gedaan, dus eten was mooi klaar om op te scheppen. Jake en Tomomi gaan met z'n tweeën uit eten en dan naar de film. Na het eten heb ik een beetje met de jongens gepraat en wat gelachen. Eerste echte keer trouwens, want ze zijn (nog) niet heel spraakzaam haha. Gelukkig luisterden ze wel goed naar me, alleen toen Kazu als laatste naar bed moest, ging Yoshi hele tijd naar zijn kamer, dus moest wel een paar keer tegen hem zeggen dat hij naar z'n eigen kamer moest. Uiteindelijk deed ie dat gelukkig. Nadat ze weer thuis kwamen, wat gekletst en toen naar beneden gegaan.


De vakantie is voorbij! Had zelf de wekker op tijd gezet, want moest vuilnis aan de weg zetten. Dat kan niet de avond daarvoor, want anders scheuren dieren de zak open. Iedereen ging naar school en werk en ik besloot om deze dag wat later aan de slag te gaan, want het was aan het regenen in de ochtend. Later ben ik wat werk gaan doen in de tuin. De rest van de dag was gewoon zoals gewoonlijk.


Ik werd wakker en ik hoorde al dat het behoorlijk aan het regenen was. Ik keek naar buiten en jahoor.. Hebben jullie het weer van Nederland naar NZ gestuurd ofzo? Lijkt wel herfst hier... Geen weer voor buitenklusjes vandaag. De schuur is natuurlijk wel droog om sinaasappelen te verpakken, dus dat eerst gedaan en later de keukenkastjes opgeruimd en schoongemaakt. Het weer veranderde vandaag niet helaas, dus heb maar gewoon wat dingen op de iPad gekeken.


Dag daarna was helaas hetzelfde. Weer regen de hele dag. Heb dit keer alle sinaasappelen verpakt, dus daar was ik twee uur mee bezig. Verder was er niet veel te doen. Huis was netjes, tuinieren kon niet. Dus had wat meer vrije tijd. Net zoals gisteren heb ik gewoon wat gekeken op de iPad. 'S avonda na het eten heb ik met Tomomi en Kazu wat kaartspelletjes gedaan.


De laatste dag bij de familie was alweer aangebroken. Gelukkig goed weer vandaag!! Ben vooral vandaag wat gaan tuinieren. Wilde deze dag naar Napier fietsen, maar er stond wel een sterke wind. Dus was van plan om maar de bus te pakken. Net toen ik aan het kijken was voor de bustijden, bood Jake aan om me een lift te geven. Hij had me afgezet in het centrum en daar heb ik wat rondgelopen langs de winkeltjes en bij pak n save ook even een pak stroopwafels en een kaartje gekocht voor het gezin als dank. Na het eten gaf ik het en we namen er één bij de thee. Ik ken serieus geen buitenlanders die stroopwafels niet lekker vinden haha. Na de thee ben ik mijn backpack wezen inpakken en heb alles een beetje schoongemaakt. Op tijd gaan slapen, want de volgende dag gaat om 5.15 de wekker. Mijn bus naar Auckland vertrekt om 8.00 en Jake kan me brengen naar de bus stop, maar aangezien hij om 7.00 moet werken, gingen we om 6.15 al weg. Heb daarom maar even op het strand gezeten om de zonsopgang te zien. Even later begon het te regenen, dus heb ik even een chai latte gedronken bij een cafeetje.


De bus vertrok dus om 8.00 en deze bus was best druk. Was één van de weinigen die twee stoelen voor mezelf had. Want ik was muziek aan het luisteren, dus met mijn oordopjes in, keek ik iedere keer expres naar buiten en had mijn tas op de stoel als er nieuwe mensen opstapten. Heeft gewerkt haha. Na een lange reis van zeven uur kwamen we aan in Auckland. Mijn spullen weer gedropt bij IEP, zodat ik alleen mijn daypack mee hoef te nemen naar het Zuidereiland. In het hostel heb ik weinig gedaan, want wilde weer op tijd gaan slapen. Dit keer gaat de wekker om 3.55!


De wekker ging.. ben meteen gaan douchen en was daardoor ook niet zo moe. Terwijl het nog donker was, liep ik richting de bus stop voor de shuttle naar het vliegveld. Om 4.50 kwam de bus en na een half uur kwamen we aan. Om 6.50 steeg het vliegtuig op. Op naar Dunedin!!


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active