nz-2019.reismee.nl

Bay of Islands

Ik zat nog steeds in Rotorua te bedenken waar ik heen zou gaan. Eerst wilde ik de Beach Hopper boeken, maar dat werd hem niet. Ik wilde graag surfen in Raglan maardat was deze dagen maar voor één nacht beschikbaar. Beach Hopper hoort trouwens bij Stray. Dat is een speciale bus die van Rotorua - Waitomo - Raglan - Mt Maunganui en dan weer terug naar Rotorua gaat. Mt Maunganui hoef ik niet persé weer te zien. Daar ben ik al drie keer geweest, maar in Waitomo heb je de Glowworm Caves en Raglan is dus een goede surfplek. Maar goed, ik denk dat ik deze busreis wel ergens in het voorjaar ga boeken (voor jullie najaar).

Uiteindelijk had ik besloten om naar Paihia te gaan. Dit ligt in het noorden van NZ. Ik bleef nog twee nachten in Rotorua en het was heeel toevallig, Julia had hetzelfde hostel had geboekt. Dat was dus wel gezellig. Op donderdagavond zijn we samen met Casey (een meisje uit New York) naar de Night Market geweest en daarna nog even naar een bar. Was echt wel een geslaagde avond!

De dag daarna heb ik niet veel gedaan. Die dag dáárna, nam ik de Intercity bus naar Auckland. Was een rit van 4 uur en ik kwam daar 's avonds in het hostel aan. Had ff wat gekookt en 's avonds een beetje met m'n kamergenoten gekletst, that's it. De volgende ochtend moest ik om 7.30 uur bij de Stray bus zijn. Dat was dus vroeg opstaan want ik moest nog een stukje lopen. Er waren nog twee andere nederlanders die alleen reizen en we raakten al even aan de praat. Nadat we weg gingen, moesten we nog wat andere mensen oppikken. En dit was echt weer een actie van mij: ik had dus bijna 20 min gelopen met mijn backpack + daypack. Maar toen bleek dat het hostel waar ik zat, ook een opstapplaats was.. weer lekker slim! Op weg naar Paihia stopten we bij een bos waar wat oude bomen stonden. Was een hele korte, maar wel een mooie wandeling! We hadden nog een kleine tussenstop in Whangarei. Ik ging samen met Jessy en Jeanne (die 2 Nederlanders) buiten op het terras wat eten. Na een half uurtje reden we verder naar Paihia. Tis trouwens wel leuk hoe ze aan deze plaatsnaam komen. Pai betekend good in Maori en een Engelsman, die een klein beetje Maori sprak, zei toen hij daar voor het eerst was: It's Pai here en met een kiwi accent klinkt here als hia, dus Paihia!

Toen we aan kwamen rijden, zagen we meteen die mooie blauwe zee, echt super mooi! We checkten in in ons hostel en hadden daarna afgesproken om naar een waterval te lopen. Ik zat in een ander hostel, want deze was iets goedkoper (maar wel beter). We hadden, toen iedereen ingecheckt was, afgesproken voor het hostel. Onze hostels zaten tegenover elkaar. Er ging ook een Duits meisje met ons mee (Mareike). Eerst wist ik eigenlijk niet hoe lang de wandeling zou duren, maar het bleek dat het best lang was! En ik liep op slippers.. Eerst een stuk langs het strand en toen een wandeling van 5 km door een mooi bos. Onderweg ook door een mangrove gelopen en langs een rivier, dus het was wel de moeite waard. Na een tijdje kwamen we aan bij de waterval, waar we nog even bleven. De terugweg liepen we gewoon langs de weg. Dat was 45 min. lopen ongeveer. Onderweg hadden we zooo dorst. Gelukkig kwamen we een winkeltje tegen, waar we allemaal een heerlijke koude cola kochten! Toen we weer uitkwamen bij het strand, hebben we nog even gezwommen en zijn toen doorgegaan naar het hostel om te douchen. 's Avonds hebben we langs de boulevard fish n chips gegeten en hebben we een biertje gedronken bij een bar. Ik zei al dat de wereld klein is hier en dat blijkt wel weer. Er kwam iemand naar ons toe. Ze vroeg of ze bij ons mocht zitten. Ik draai me om en het is Justine! Het Duitse meisje die we in de eerste week in Auckland hadden leren kennen. Echt zoo toevallig! Ze had daar ook 2 Engelsen leren kennen, die er later ook bij kwamen zitten. Dus het was weer gezellig!

De volgende dag had ik een boottocht geboekt door de Bay of Islands. Ik was iets later die kant op gelopen. Maar toen ik daar kwam, bleek m'n naam niet op de lijst te staan. Ik mocht dus niet mee.. Later zag ik een mailtje met : declined, maar dat kreeg ik pas door nadat de boot was weggegaan. Heel handig. Ik had idd ook wel wat later geboekt dan de rest. Maar ja.. Dan verwacht we wel op tijd antwoord. Ik had even naar andere opties gekeken en er vertrok er nog één 's middags, maar die was wat duurder, dus ik twijfelde. Zat wel een stop op een eiland bij in met een bbq. Na lang nadenken had ik die toch maar geboekt. En heel toevallig Justine ook, dus was niet helemaal alleen gelukkig. Op de boot was het echt super! We hebben langs heel veel eilandjes gevaren over een mooie blauwe zee. Toen kwam het mooie.. We zagen een hele groep dolfijnen. Ze zwommen langs de boot en op het laatst sprongen ze zelfs! Ook zijn we naar Hole in the Rock gevaren. Een afgelegen eiland met een soort poort in de rotsen. Na een boottocht van 2.5 uur stopten we bij een ander eiland. Daar konden we heerlijk ten. Dit was wel echt top! Een barbecue op een onbewoond eiland, aan het water! We zaten samen met twee jongens uit Wales aan tafel. Dat zorgde weer voor leuke gesprekken. Na het eten hadden we nog even de tijd voordat we terug moesten. Nadat we waren vertrokken, moesten we eerst nog mensen in Russell afzetten en we besloten om daar ook uit te stappen. Dit is recht tegenover Paihia en dat was vroeger de hoofdstad van NZ. We bleven daar ongeveer 1,5 uur. We hadden ijs gehaald, aan het strand gezeten en op het laatst spraken we nog een poos met een ouder stel. Zij woonden daar. De vrouw was van Engelse afkomst en de man half Engels/half Indonesisch. Tijdens de Tweede Wereldoorlog moest zijn vader bij het Nederlandse leger en daar was hij toen gebleven. Die man was dus in Nederland geboren. Ondanks dat hij op z'n vijfde al vertrok uit NL, kon hij het nog steeds een beetje spreken. Echt heel knap! Toch wel leuk zulke gesprekken!

Nadat we de ferry hadden genomen naar Paihia, zijn we gewoon naar ons hostel gegaan. We hadden elkaar weer een fijne reis gewenst, want Justine vertrok de volgende ochtend uit Paihia. Zelf ging ik de volgende ochtend naar Cape Reinga. Dit is het noordelijkste puntje van NZ. Deze tour was ik weer met Jeanne en Jessy. Om 07.15 uur vertrok de bus al. We zijn eerst naar een Kauri tree forest gegaan, waar een enorme Kauri boom stond! We haddenn een lunchstop bij een mooie plek aan het water, waar we fish n chips kregen. De volgende stop was bij The Great Sand Dunes. Dat was echt zooo vet. Daar gingen we namelijk met een board van de heuvel af op onze buik! Heb dat twee keer gedaan en het was echt leuk! Alleen de zandduinen op lopen was zwaar. Je zakt helemaal weg in het zand. Ook leuk om naar anderen te kijken. Sommigen vielen, anderen gilden en er waren er ook een paar bij die heel ver kwamen! We stapten weer in de bus en reden door naar Cape Reinga. Wat een mooie plek is dat! Op die plek komen ook de Pacific en de Tasmanzee samen. Dus in het water zie je dat die golven tegen elkaar op knallen. Een heel mooi gezicht! We bleven ongeveer een uur op deze plek. Eerst liepen we een heuvel op. Daar had je ook heel mooi uitzicht. Daarna door naar de punt bij de vuurtoren, wat ook heel vet was! Dat uur vloog voorbij. We moesten helaas al snel terug naar de bus. Dan merk je toch wel dat het jammer is om geen auto te hebben. Dan zit je niet aan tijd vast + het is minder druk, omdat er sowieso een hele bus vol rondloopt. Toch heb ik wel een goede keuze gemaakt want met Stray ontmoet ik zoveel leuke mensen, iedere keer benzine tanken is vrij duur en een auto kan kapot gaan. Wat bij die Duitse jongens nu dus al het geval was.

Terug in de bus had ik het met Jeanne nog over haar reis door Australië. Die is daar éénjaar geweest. Maar door dat soort verhalen (ook van meerdere mensen) zit ik er toch wel echt over na te denken om i.p.v. van 5 dagen Sydney, misschien 3 weken de oostkust te doen. Dus wie weet..

We hadden nog twee stops. Eerst reden we over the Ninety Mile Beach. Dat was echt zo'n grappige ervaring. Je kunt daar dus gewoon op het strand rijden! Daar konden we ook nog even uitstappen. De andere stop was voor afternoon tea. Daarna reden we door naar Paihia. Het was 18.30 uur toen we terug waren. We zijn dus bijna 12 uur weg geweest! 's Avonds hebben we dan ook niet veel meer gedaan. Later op de avond gingen we nog even naar een bar. Daar raakten buiten aan de praat met een paar locals. Het was best gezellig, dus we zijn gewoon de hele tijd buiten blijven staan.

De volgende dag vertrokken we om 14:00 uur en daarvoor waren we nog naar het strand geweest. Ook hebben we een ijsje gehaald en die was echt zoo lekker! Daar kan de ijswinkel in Dedemsvaart niet tegenop!

Toen was het zover.. We moesten Paihia weer verlaten.. Dit was wel de mooiste plek tot nu toe! Maar.. Er is nog zoveel te zien! Met de Stray bus reden we weer terug naar Auckland. Die avond alleen nog even boodschappen gedaan en bij KFC wezen eten. Daarna was het gewoon chillen in het hostel. De dag daarop was de rest al vroeg vertrokken richting Hahei. Omdat ik die route al had gehad, heb ik 's middags gewoon weer de Intercity genomen naar Rotorua. Daarvoor nog wel even wat zaken geregeld bij de bank, bij Stray en bij IEP. Om 15.30 uur vertrok de bus en om 19.00 uur kwam ik aan. De eerste twee nachten verbleef ik in Base Hostel en de andere 2 nachten in YHA. Die zit daarnaast. Die avond heb ik niks meer gedaan en eerlijk gezegd de dag daarop ook niet. Wel had ik leuke kamergenoten. Met twee van hen, een meisje uit (hoe kan het ook anders...) Duitsland en een jongen uit Oostenrijk, ging ik de tweede avond naar een bar. Ik bleef niet heel lang, misschien 1,5 uur ofzo, maar het was wel leuk! Ook Julia weer gesproken. Zij vroeg of ik zin had om de volgende dag mee te gaan naar Hobbiton. Ze had samen met een collega vrijkaartjes voor die dag. Ondanks dat ik geen vrijkaartjes had, kon ik toch gratis heen. Ik had het als kerstcadeau gekregen van m'n vader en Cindy! Ik wilde natuurlijk mee, maar ik zag dat het helaas al volgeboekt was. Toch heb ik de volgende ochtend (direct toen ze open waren) gebeld of ze misschien niet nog een plekje vrij hadden en dat hadden ze! Dus uiteindelijk kon ik toch mee!

De zaterdag heb ik uitgecheckt en om 12:00 uur had ik niks meer te doen. Dus heb ik even op het terras gezeten bij Starbucks. Daar is het wel relaxed zitten. Een grasveld met zitzakken en er is een klein podium waar mensen wat kunnen zingen als ze willen. Om 13:00 uur liep ik naar de tourshop, waar ik had afgesproken met Julia en haar collega. We waren allebei zo enthousiast dat we eindelijk heen gingen! In de bus kwam ik Mareike ook nog heel toevallig tegen. En zo waren we met z'n 4en! Het was een busrit van een uur en in de bus zagen we al een paar filmpjes over de set. Eenmaal daar kregen we een tourgids. Je mag daar niet vrij rondlopen helaas. Toch was het wel leuk, want hij vertelde van alles over de film. Toen we voor het eerst binnen liepen was het al heel vet! Allemaal herkenbare dingen uit de film en sowieso zag het er heel mooi uit! Voor de mensen die Lord of the Rings/the Hobbit hebben gezien.. We liepen onder andere langs Bilbo's huis, het huis van Sam, het veld waar het feest was in het begin van de film en op het einde van de tour hebben we een biertje gedronken in the Green Dragon! Wat een gave pub is dat! Gewoon echt zoals in de film. Helaas hadden we maar 20 minuten de tijd na de tour. We wilden daar allemaal wel langer blijven! Het was echt de moeite waard. Dit ondanks dat je met een groep loopt en daarna niet veel tijd had.

Terug in Rotorua pakte in mijn spullen uit Base hostel en verhuisde ik naar de buren. Mareike zat ook in dat hostel. We hadden dus samen wat gekookt. Heel toevallig was een groepje jongens the Hobbit aan het kijken, dus hebben we natuurlijk meegekeken! Na de film niet veel meer gedaan.. Alleen nog een beetje gekletst met mensen uit het hostel en daarna rond 00:00 gaanslapen.

Till the next time!






Reacties

Reacties

els

Wat heb je weer veel beleeft, fijn dat je er zo van geniet dat rondreizen , lopend zie je ook veel van het landschap en bijzonder dat je bij de Hobbiton ben geweest
ik kijk uit naar je volgende verhalen
xxxxx

Ineke

Spannend allemaal en erg interessant pieters. 's heb je mijn foto bijdrage wel ontvangen liefs uit Ommen brrrrrrr koud

Annie

Lekker genieten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active