nz-2019.reismee.nl

Weg uit Auckland

De laatste week weer veel meegemaakt, dus het werd weer tijd om wat te schrijven.


In mijn vorige blog zei ik al dat we naar 1 van de eilanden zouden gaan.. dit werd dus waiheke island! We gingen daarheen met de ferry en eenmaal aangekomen, besloten we om een mountainbike te huren. Ik had dat nog nooit gedaan en in het begin ging het ook moeizaam, maar uiteindelijk lukte het! We fietsen langs de kust met mooi uitzicht over de blauwe zee. We waren eigenlijk opzoek naar de wijngaarden, die we natuurlijk niet konden vinden, dus we fietsen een beetje in het rond. Achteraf was het misschien beter om niks te huren en gewoon te gaan lopen, maar we hebben wel mooi uitzicht gehad!

De dagen daarop waren een beetje saai.. Auckland is niet echt een leuke stad en het hostel was ook niet geweldig. We hadden op het kantoor van IEP een orientatie gehad en daar hebben we ook onze nz bankpas en simkaart gekregen. In tussentijd waren begin van de week 2 van de 4 al vertrokken uit Auckland en wij zaten er nog helaas. Wilde ook wachten totdat ik een baan had gevonden en eindelijk een keuze had gemaakt of ik een auto zou kopen of een stray pas, dat is een hop on hop off bus door heel nieuw zeeland, daarbij betaal je een eenmalig bedrag en dan is die het hele jaar geldig! Het werd het tweede! Ook had ik een baan gevonden in te puke op een kiwi farm, dus ik was klaar om weg te gaan! Het enige wat we de dagen voor vertrek nog deden, was chillen in het park, beetje gebruik maken van WiFi in het hostel of iets halen bij de winkel. Ohja, heb ook nog een bezoekje gebracht aan de dokter, leuk in je eerste week!! Had nog steeds last van mijn oren en kon mensen niet eens meer verstaan.. bij de dokter had ik antibiotica en neusspray gekregen en dat zou moeten helpen na 5 dagen. Ik was lichtjes verkouden en had een beetje een zere keel tijdens de vlucht, dus dat was de oorzaak zei de dokter. Gelukkig werd het inderdaad na een paar dagen minder.

. het parkje

Maar goed, die zaterdag was het eindelijk: bye bye Auckland! We waren met een klein groepje van 15 mensen ongeveer en de buschauffeur was echt leuk, dus dat scheelde wel! Mijn plan was om in rotorua uit te stappen en dan met de intercity bus naar te puke te gaan. Om daar te komen, moest ik wel te route van de bus volgen en daar zaten 2 nachten in Hahei bij in, maar dat vond ik juist wel leuk om nog even wat te doen/zien voordat ik aan het werk ging. Bleek wel dat er vooral nederlanders en duitsers met die bus reizen, dus ik kon ook gewoon mijn eigen taal spreken. We kwamen begin van de middag aan en inplaats van een hostel, verbleven we op een vakantiepark, met een speciaal gedeelte van stray, daarbij heb je een aantal cabins met stapelbedden en nog een keukengebouw, toiletgebouw etc. was echt heel leuk! We konden heerlijk buiten zitten en we zaten ook heel dicht bij het strand! We besloten om die dag met een paar mensen een hike te doen naar cathedral cove. Was een hele mooie hike van een uur, langs de kust. Bij cathedral cove hebben we nog even lekker op het strand gezeten. Op deze plek hebben ze trouwens ook het tweede deel van Narnia opgenomen! Na een uurtje aan het strand, liepen we weer terug. S'avonds gingen we met z'n allen bbqen en toen door naar hot water beach. Dat is een stukje strand, waar je een kuil kan graven en dan komt er warm water vrij en heb je je eigen hottub, echt zooo apart! We zaten allemaal als een stel duitsers een kuil te graven en toen er genoeg water vrij kwam, gingen we erin zitten. Het was heerlijk, maar op sommige plekken was dat water wel echt heet! We hebben daar ongeveer een uur gezeten met z'n allen voordat de bus weer vetrok naar het park. S'avonds toen het echt donker was, gingen we nog even sterren kijken met een aantal op het strand. Was wel mooi met zo'n heldere lucht.

onze bus

. Cathedral cove (ik sta daar op de rots)

. Hot water beach

Zondag werd ik op tijd wakker, sommigen hadden activiteiten geboekt via de stray app, 2 gingen hiken en de rest sliep nog, dus ik ging maar even buiten lekker in de zon zitten. Ineens kwam iemand die daar werkt naar me toe en vertelde dat er dolfijnen bij het strand waren, dus daar ben ik meteen heen gelopen natuurlijk! Zag ze niet heel dichtbij, maar het was wel mooi om te zien, vooral als ze sprongen. Uiteindelijk, toen ze verder zwommem, ben ik terug gegaan naar het park om wat te eten. Omdertussen was de rest ook wakker. Smiddags ging ik met een duits meisje naar het strand en ze had de hahei explorer geboekt (tour met een rubberen speedboot) leek me opzich ook wel leuk en na wat twijfel had ik besloten om dat ook te doen. Om 3 uur moesten we ons melden en samen met een paar anderen konden we instappen. We vaarden weg en dat ging best hard. Zooo vet! We vaarden langs een marine reservaat, cathedral cove, een paar kleine eilandjes en ook wat mooie grotten. Het duurde ongeveer een uur, maar het was echt de moeite waard!! Daarna zijn we nog wezen zwemmen in de zee en toen weer terug. De meesten kookten iets voor zichzelf, maar Ik ging met een paar mensen pasta pesto maken en die was heerlijk! (En het scheelt geld). S'avonds hebben we niet veel meer gedaan. Gewoon met een paar mensen buiten gezeten, maar het was wel gezellig. Ook was ik verbrand helaas.. die zon is hier zooo fel, als je maar een stukje overslaat met insmeren wordt het al rood.. we sliepen niet te laat, want de volgende dag vertrokken we om 8 uur.

. 1 van de grotten

. cathedral cove vanuit de boot


Om 06.30 stond ik op. Iedereen maakte zich klaar, ging even snel ontbijten en daar gingen we weer. Op naar rotorua! We hadden nog een tussenstop in matamata voor een lunch. In dit plaatsje is ook Hobbiton (lord of the rings/the hobbit set) en tijdens de opnames woonde de hele cast en crew in dit plaatsje. Je zag het wel terug, want het infocenter was net een hobbithol en je zag her en der beelden of posters terugkomen in het centrum. Later dit jaar ga ik zeker nog naar Hobbiton toe! Voor onze lunch hadden we maar gewoon een lekker subway broodje gekocht. Voordat we naar Rotorua gingen, maakten we nog 1 stop bij de red woods, waar we een wandeling hebben gemaakt. Het was echt een mooi bos met hele bijzondere bomen! Na deze wandeling reden we wel door naar ons hostel. Ik had toch maar 1 nacht geboekt, zodat ik wel iets kon zien van dit stadje. Het is trouwens een stadje waar heel veel geothermische activiteit is (van vulkanen) dus op sommige plekken, zie je gewoon damp uit te grond komen en het kan ook wel stinken naar rotte eieren op sommige momenten haha. Ook wonen hier heel veel maori. Maar goed, ons hostel was best goed en we hadden allemaal 3/4 persoons kamers. ik sliep maar met 1 andere jongen op de kamer en weer iemand anders had de kamer voor haar alleen, dus dat was best chill, want vaak deel je de kamer toch met min. 6 mensen. Smiddags zaten we gewoon even in ons hostel en savonds gingen we met de helft + de buschauffeurs ergens een pizza eten met een biertje erbij. Zo gelachen, ook om die buschauffeurs, die sporen echt niet! We zijn daarna ook nog naar een bar gegaan en hebben daar tot een uur of 12 op het terras gezeten. Echt een super gezellige avond was dit! De dag daarop moest ik er al wel om 06.30 uit, omdat ik een tour had geboekt naar wai o tapu, een groot park met allemaal vulkanische meren. Shelley (uit Ierland) en ik, waren de enige 2 uit de groep die daarheen gingen + een paar anderen uit verschillende hostels. Eerst stopten we bij een modderbad en toen reden we door naar het park. Het was zo bijzonder! Allemaal plekken waar stoom uitkwam en meren met felgroene kleuren, echt zo mooi! We bleven daar heel even en toen bracht de buschaffeur ons naar een geiser. Het was een echte geiser, maar om het te laten uitbarsten, gebruiken ze zeep. Daardoor is er ook een vast tijdstip en kunnen mensen plannen om het te zien. Nadat die was uitgebarsten, reden we nog even langs een vijver met warm water en een waterval en daarna hadden we weer tijd om bij wai o tapu rond te lopen. Eenmaal terug in Rotorua, ging ik nog wat boodschappen doen voordat ik de bus moest nemen naar te puke.


Om 17.30 vertrok ik met de bus en kwam daar rond 18.15 aan. Het is afgelegen, dus ik werd opgehaald. We werden naar het hostel gebracht, waar ik in ging checken. Het is een prima hostel en hier zitten alleen mensen die ook op de kiwi farm werken, dus dat is wel leuk! Maar de dag daarop was het dan zover, mijn eerste werkdag! Om 7.45 werden de mensen die geen auto hebben opgehaald en naar de orchards gebracht. Het werk wat we moesten doen was best saai eigenlijk. We moesten alle takken waar nieuwe kiwi's aan groeien, afbreken of de knoppen dichtknijpen. Dit is zodat als de kiwi's (die nu al groter zijn) rijp zijn, je niet hoeft checken bij het plukken of er ook kiwi's tussen zitten die nog niet rijp zijn. De dagen duren 9,5 uur en het is 5/6 dagen in de week. Aan het eind van de dag was ik wel blij dat het erop zat, want je moet alleen maar omhoog kijken en dat is niet echt fijn voor je nek! Verder is het wel leuk om buiten te werken. Toen we weer terug waren, ging ik wat noodles maken en daarna heb ik even gezellig buiten gezeten met een groepje duitsers. Nu chill op de kamer en morgen weer een dag!

. Bij ons working hostel

Bye bye! X


Reacties

Reacties

Mary

fijn dat je oren het weer doen ? en leuk om het van zover met je mee te maken

Betsie Leusink

Heel leuk weer om te lezen. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal. Heel veel plezier nog. Lekker genieten?.
Groetjes Betsie

Riny Litjens

Wat een mooie verhalen.....ik geniet mee op afstand.?

els kailola

Prachtig om te lezen wat je mee maakt daar , ik reis met je mee door je verhalen
succes met het werken
Groetjes Els

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active