nz-2019.reismee.nl

Roadtrip

Ik stond langs de weg in Twizel. Hopen op een auto die stopte, maar ik had echt de slechtste dag uitgekozen! Regen, koud en een verlaten dorp. Normaal rijden er zoveel auto's voorbij, maar nu was het misschien 1 per 5 minuten... Moest natuurlijk 290 km afleggen, dus kun je er vanuit gaan dat er niet heel veel mensen die kant op gaan. Na drie kwartier had ik weinig hoop, dus ben terug gelopen naar four square. Heb daar m'n backpack gedumpt en heb even ergens wat gedronken om op te warmen. Ondertussen had mijn collega ook een oproep op fb gedaan. Julia had het idee om bij de main road te staan. Auto's rijden daar wel hard en kunnen daardoor niet makkelijk stoppen, maar het was het proberen waard. Toen stond ik daar misschien 5 minuten en opeens stopte er een auto! Er was een man die naar Geraldine moest en dat was op de weg, dus een stapje dichterbij! Het was eeen hele aardige oudere man. Onderweg stopten we nog bij het beroemde kerkje in Tekapo en in Fairlie voor een echte Fairlie hot pie (die echt lekker was). Na 2 uur kwamen we aan in Geraldine en hij zette me af bij een bushokje langs de weg richting Christchurch. Het weer was wel erger geworden. Het regende harder en begon ook hard te waaien. Echt herfstweer dus. Gelukkig hoefde ik hier niet lang te wachten, want er was een man die naar Ashburton moest, wat weer een stukje verder op weg was. Dit was ongeveer 40 minuten, dus dat viel wel mee. Het begon nog erger te waaien helaas, dus het was geen pretje om weer langs de weg te staan. Gelukkig duurde het dit keer nog niet eens een minuut voordat iemand mij oppikte. Deze man woont in Christchurch, dus gelukkig de laatste rit. Ook dit was weer een aardige man en na een uur rijden, kwamen we dan eindelijk aan! Eerst reed hij nog een rondje door de stad om me een beetje een idee te geven waar alles is en toen bracht hij me naar het hostel. Het was 4:30 en ik ben er eindelijk! Ik had ingecheckt en m'n spullen neergezet op mijn kamer. Net toen ik mijn kamer uitliep, zag ik Lisa opeens de kamer naast mij uitlopen! Maxime en Solenne zaten blijkbaar in die kamer! We hadden wel bewust hetzelfde hostel geboekt, maar toch was het toevallig. Lisa ging net weg en ik heb de rest van de avond met de fransen opgetrokken. Door het slechte weer bleven we wel binnen en hebben (na veel bijgekletsen) Maxime en ik Game of Thrones gekeken en wooow, wat een aflevering!!! Echt geweldig!! Sorry voor de mensen die het niet volgen haha. Later nog even weer gezellig gepraat en toen was het tijd om te slapen (nadat ik Formule 1 had gezien).


De volgende dag gingen we samen even ontbijten en toen met de auto naar pack n safe!! Oooooh wat heb ik deze supermarkt gemist. Was al bijna vergeten dat er zoveel keuze was en dat het goedkoop kon zijn. Four square is namelijk 1 van de duurdere supermarkten. Nadat we boodschappen hadden gedaan, brachten ze me terug naar het hostel en toen was het weer tijd voor afscheid... Ze hebben niet lang meer in NZ en ze moeten nog wat dingen zien. Voor het eerst sinds een lange tijd, was ik weer alleen! Toch maakte het me niet echt uit, want ik wilde toch gaan shoppen. Ben als eerst naar the Warehouse gelopen. Was ongeveer een half uur, maar zo kon ik mooi iets van de stad zien. Hele bijzondere stad. Het is een mix van oude en nieuwe gebouwen en ook nog gebouwen zoals de kerk, die nog steeds verwoest zijn door de aardbeving in 2011. Dat was een hele heftige aardbeving. Heel veel gebouwen waren ingestort en er zijn ook aardig wat doden gevallen. Maar goed, ik ben dus bij the Warehouse geweest en H&M om even wat winterkleding in te slaan. Terug in het hostel heb ik gekookt en daarna niet veel gedaan. In mijn kamer zat nog een Frans meisje en ik had met haar afgesproken om de volgende dag naar mt Pleasant te gaan, een berg in Christchurch.


De ochtend daarop namen Louise en ik de bus richting de voet van de berg, om vanuit daar de hike te doen. Het was heerlijk weer, 16 graden, maar de zon maakte het lekker warm. De weg omhoog was best stijl, dus het was wel zwaar voor je benen, maar eenmaal boven, was het het wel waard! Eerst waren we bij een gebouw waar de gondel stopte. Daar hebben we even wat gegeten en toen besloten we om dus nog iets verder te gaan, naar de top. Daarboven was het echt mooi met uitzicht op de oceaan, de stad en besneeuwde bergtoppen! Tegen een uur of 4 waren we weer terug naar het hostel en we gingen toen al eten, want we hadden echt honger haha. Echt een geslaagde dag vandaag!


De donderdagochtend had ik de stray bus weer eens geboekt. Om 7.30 liep ik die kant op en ik kwam iemand tegen met backpack en al, die al aan mij vroeg of ik ook op weg was naar de bus. dus we liepen maar samen die kant op. De bus was niet heel erg vol en dat is juist beter! Onderweg hadden we nog even een pauze en toen reden we door naar Kaikoura. De weg er naartoe was heel mooi, vooral toen we uitkwamen bij de kust! Rond lunchtijd kwamen we aan in het hostel, maar we konden nog niet inchecken. De buschauffeur ging een paar mensen afzetten bij het dolfijn zwemmen en stelde voor om diegene die dat wilde, naar de start van een mooie hike te brengen. Johanna (diegene met wie ik naar de bus liep) en ik wilden dat wel, dus samen met nog 3 anderen stapten we weer in de bus. Eerst reed hij nog even naar de lookout, zodat we een mooie foto konden maken van het stadje. Het is wel een bijzonder plaatsje, want je hebt bergen met besneeuwde bergtoppen langs de kust. Dat is iets wat niet veel voorkomt. Nadat we een paar foto's hadden gemaakt, reden we door naar de start van de track. Het was een hike over het schiereiland. Eerst liepen we een stukje bovenop de cliff en toen gingen we naar beneden, want......... daar waren allemaal zeehonden!! Heb nog nooit zeehonden in het wild gezien, dus dat was wel heel mooi om te zien! Er waren er ook zoveel! Natuurlijk gingen we allemaal foto's maken. De twee Engelse meiden gingen weer verder en de twee Duitse meiden en ik bleven nog iets langer. Op de weg terug naar het pad, zag ik ineens een bord "no access beyond this point" oeps!! We snapten er ook niks van, want we liepen met z'n vijfen die kant op richting de zeehonden en niemand heeft dat bord gezien haha. Achja, nu hebben we in ieder geval mooie foto's. We besloten dat we niet terug naar boven gingen, maar gewoon het pad zouden volgen langs het water. Na een tijdje hield het pad op en we zagen twee mensen omhoog klimmen en aangezien we geen zin hadden om dat stuk terug te lopen, gingen we daar ook naar boven. Een 100 meter hoge klim en het was niet zo'n goed idee, want het was super stijl en er lag allemaal modder, dus je moest echt uitkijken dat je niet uitgleed. Toen ik naar beneden keek, zag ik ineens dat het pad toch verder ging. Ooh wat dom ook weer! Maarja, we konden niet meer terug, daar was het te stijl voor. Het was best eng, want 1 misstap en je viel naar beneden. Gelukkig hebben we het gered. Weer veilig op het pad, hebben we weer genoten van het mooie uitzicht. Het laatste uur was alleen wel wat minder. Dat was gewoon over de weg. Nadat we ingecheckt waren bij het hostel, zijn we naar een tentje gegaan om heeerlijke fish & chips te eten. Je kon echt proeven dat het vers was! 'S avonds hebben we gewoon op de bank gechillt. We zaten met stray in een apart gebouw en dat zag er heel goed uit! Niet al te groot en heel huiselijk met goede faciliteiten.


De dag daarna, was een dag waar ik al heel lang naar uit keek! Met dolfijnen zwemmen!! Daar had ik ook afgesproken met Lisa. Eerst moesten we alles aanpassen. Wetsuit, muts, flippers etc. Daarna kregen we een uitleg en toen gingen we op weg naar de boot. We waren met ongeveer 10 mensen op de boot. Na een tijdje zoeken, kwamen we aan bij de eerste groep dolfijnen en we mochten het water in. Wauw, wat was het vet! Ze zwommen overal om je heen. Het zijn ook een speciaal soort dolfijnen: dusky dolphins. Die zijn heel snel en acrobatisch, dus ze sprongen ook af en toe. Na 15 minuten stapten we weer in de boot en gingen we verder zoeken naar een andere groep. Daar mochten we weer het water in. Ik was ondertussen al een beetje zeeziek geworden en helaas werd het alleen maar erger. Ik moest na een tijdje even terug naar de boot, want het ging niet goed. Maar ik wilde het weer proberen, dus ben weer voorzichtig het water in gegaan. De laatste 10 minuten heb ik niet volop kunnen genieten, want als ik onder water ging, werd ik alleen maar misselijker. Maar alsnog was het een top ervaring! Eenmaal in de boot, bleek ik niet de enige te zijn die zeeziek was. Toch te eigenwijs om voor die tijd een tabletje te nemen.. Nadat we allemaal aangekleed waren, gingen we nog een poos rustig varen en een hele groep dolfijnen zwom met ons mee! In totaal waren we misschien 2,5 uur op de boot, dus het was het wel waard! En hoe vet is het dat je gewoon met wilde dolfijnen hebt gezwommen in de grote stille oceaan?! Geen idee hoe dat zit, maar het moment dat je weer aan land bent, is de misselijkheid ook over. We zijn eerst terug gegaan naar het hostel om te douchen. Lisa verbleef op een free camping spot. Maar aangezien zo'n beetje iedereen vamorgen was vertrokken met de stray bus, ging Lisa mee naar het hostel zodat ze ook kon douchen. Ik kwam erachter dat ik het gebouw gewoon voor mezelf had! Hoe luxe haha. Na het douchen zijn we rond gaan lopen in het centrum en gingen gewoon lekker souvenirshop in, souvenirshop uit. Dat was eigenlijk de dag, maar wel een leuke dag! Ook als lunch weer vis gegeten natuurlijk! Lisa ging toen weer verder reizen, dus het was ook tijd om van haar afscheid te nemen. Ik liep daarna naar de supermarkt en toen had ik het idee om hutspot te maken, hoe lang geleden! Tijdens het koken, kwamen er toch nog 3 mensen inchecken, dus was niet helemaal alleen, maar heb nog wel een slaapkamer voor mezelf. De avond was een beetje skypen en foto's kijken.


Ondanks dat ik om half 2 was gaan slapen, ging ik er toch tegen half 8 weer uit, want ik wilde een stukje gaan wandelen. De zon was net op en dat was wel een mooi gezicht. Verder heb ik deze dag niet veel gedaan. Een poosje gezeten op het strand was dan wel lekker. Het was ook 20 graden! Ik zag op Facebook dat iemand een reisgenoot zocht om van Blenheim naar Queenstown te rijden. Laat het nou zo zijn dat ik graag naar Queenstown wil gaan! Ik reageerde en we hadden afgesproken om samen te gaan. Ze wilde via Nelson lakes, Greymouth en Arthur's pass rijden en dan komt mij alleen maar beter uit, want dat wilde ik ook nog graag zien! Ik had daarom ook een bus geboekt voor de volgende dag richting Blenheim. In de avond kwam de nieuwe stray groep aan, dus ik was niet meer alleen op de kamer. Wel leuke mensen!!


De wekker ging.. douchen, inpakken en daar gaan we weer. Louisa (èèn van de twee waarmee ik langs de zeehonden ging) zat ook in deze bus en dus had wel wat aanspraak. De rit was niet heel lang. We kwamen rond lunchtijd aan in Blenheim. Ik ging opweg naar het hostel en dit was de eerste keer dat het me echt tegenviel. Oude meuk, niet heel fris en ook wat gasten die een beetje zaten te blowen. Bah.. had een cabin voor mezelf gelukkig, maar het was geen fijn bed, want het matras was heel dun. Dat is het risico als er maar 1 hostel beschikbaar is. In de middag had ik afgesproken met Libby en ze komt uit China. Leuk, een keer een andere nationaliteit! Ook dezelfde leeftijd als ik, dus dat scheelt. Ze was op dit moment nog aan het werk op een wijngaard, maar hoopt zo snel mogelijk weg te kunnen. Dat is nog even afwachten dus.


Na een avond skypen en films/series, was het weer een nieuwe dag. Ik ben maar eens ff gaan shoppen. Ik ben eigenlijk opzoek naar een winterjas, maar weer geen succes. Wel 2 truien en een boek gevonden. Na die tijd heb ik buiten gezeten bij het hostel. Opeens kwam een klein meisje van 5 ofzo met haar kat in de armen bij mij zitten. Dat was het dochtertje van de eigenaren. Ik was een beetje met haar aan het praten en toen liet ze mij haar nagelak zien. Toen ik vertelde dat ik het heel mooi vond, rende ze weg en kwam terug met een kinder make-up setje en wilde ook wat bij mij op doen haha. Ik ben wel zo'n iemand die dat niet erg vind. Uiteindelijk had ik mooie paarse nagelak en roze oogshaduw op Natuurlijk heb ik dat voordat ik eten ging maken er weer afgehaald. 'S avonds liet Libby weten dat we de volgende dag konden vertrekken. Gelukkig, want ik had geen zin om langer te blijven.


Om 9.00 vertrokken we. Eerste stop: Greymouth. Ook wilden we onderweg een paar keer stoppen. De eerste plek waar we stopten was lake Rotihi in Nelson lakes national park. Wauw wat was dit mooi! Hier bleven we misschien een half uur en gingen toen opweg naar lake Rotorua. Iets groter en ook mooi. Toen moesten we iets langer rijden naar Westport, maar de weg er naartoe was wel mooi! In Westport wilden we eigenlijk nog wat zien/doen, maar het zou al donker worden over 3 uur, dus hadden we er geen tijd voor helaas. Toen zijn we maar doorgereden naar Tauranga bay. Daar hebben we 2 korte wandelingen gemaakt naar de vuurtoren en een zeehonden kolonie. Dit was natuurlijk ook weer de moeite waard! In Nieuw Zeeland kom je overal prachtige plekken tegen! Als een race tegen de klok gingen we op weg naar de pancake rocks. Ik was er al een keer geweest met stray, maar toen hadden we weinig tijd en was het overvol met mensen. Nu hadden we wat meer tijd. Het was ook zonsondergang en dat zorgde weer voor een ander beeld. Dit was het laatste voor vandaag, dus toen was het nog even rijden naar ons hostel in Greymouth. Ondertussen was het al donker geworden. Voordat we gingen inchecken, zijn we wat wezen eten bij KFC. Lekker een keertje weer fastfood haha. Na het eten kwamen we aan in het hostel en wauw! Ik was van de slechte, naar het beste hostel gegaan waar ik tot nu toe heb verbleven! Het was zo schoon, netjes, gezellig en had alle faciliteiten en het mooiste was dat het helemaal Afrikaans ingericht was! Ik kon ook niet stoppen met 'wauw' en 'this is amazing' zeggen. We hebben na het inchecken ook ff bedacht wat we de volgende dag zouden doen.


Het alarm ging op tijd, want we wilden niet hetzelfde hebben als gisteren. Het begon een beetje regenachtig, dus in Greymouth zelf hebben we niet veel kunnen doen. Al snel reden we verder. Als eerst kwamen we aan bij een mooi meer in Moana. Daar natuurlijk wat foto's gemaakt en weer door. Daarna kwamen we aan bij devils punchbowl waterfall. Dat was een hike van een half uur en daar was een hele grote waterval. Ik ging nog van het pad af om dichterbij te komen. Heel mooi, maar ook nat.. Nadat we weer terug waren bij de auto, besloten we om wat te gaan drinken. Heerlijke warme chocolademelk! Vanaf dit moment kwamen we aan bij Arthur's pass. Echt een hele mooie weg van west naar oost. Of andersom natuurlijk. Onderweg veel gepraat en zo kom je nog wat te weten over de Chinese cultuur. Het is wel apart, want Libby luistert bijv. bijna alleen maar Chinese muziek en zo is het ook met series en eten. Dus ze kent eigenlijk niet heel veel van de wereld. De volgende stop was cave stream. Echt heel mooi daar! Geweldige omgeving en leuke korte wandeling. Je kunt ook een hike door de grot doen, maar dat is nat en koud haha. Hierna stopten we nog één keer bij Castle hill. Een gebied met allemaal grote rotsen. We klommen omhoog en vanuit daar hadden we een mooi uitzicht. Hierna reden we in 1 keer door naar Methven, waar we een hostel hadden geboekt. Dit was ook weer een leuk hostel. Was meer een huis eigenlijk. Heel oud (op een goede manier) en knus. We waren ook maar met z'n drieën. En geen stapelbed!!


Weer hadden we de wekker op tijd gezet. Dit keer gingen we op weg richting Wanaka. Het was helaas aan het regenen vandaag. Dus konden we niet heel veel doen. De eerste stop was in lake Tekapo. Op dat moment was het even droog gelukkig. We zijn Mt John opgereden, waar ik met Lisa en Solenne toen ook ben geweest. Even wat gegeten en foto's gemaakt en toen weer door. Moest nog wat ophalen in Twizel, dus daar gingen we ook even naartoe. Ben niet langs m'n oude baan gegaan trouwens. Onderweg hier naartoe was het ook weer volop aan het regenen. Tussen Twizel en Wanaka zijn we alleen nog gestopt bij de Clay Cliffs. Echt een bijzondere plek! We zijn een beetje omhoog geklommen, maar klei en regen is geen goeie combi, dus je raad het al. Een paar glijpartijen. Bij mij ging het elke keer net goed, maar Libby ging nog wel 1 keer onderuit. We moesten er wel om lachen! Rond 18.00 kwamen we aan in Wanaka. Ook weer een goed hostel. We hebben daar gewoon gezellig in de lounge gezeten deze avond.


Toen was het de laatste dag van de roadtrip. 'S ochtends baalde ik een beetje, want je hebt daar Roy's peak en die wilde ik graag beklimmen om de zonsopgang te zien. We zagen op het weerbericht dat het bewolkt zou zijn, dus dan had het geen zin. Toch bleek het zonnig, dus had wel kunnen gaan.. maar ik heb nog alle tijd, dus hopelijk komt het nog. We zijn na het ontbijt een stukje gaan lopen langs het meer, wat er heel mooi uit zag! Uiteindelijk stapten we in de auto om richting Queenstown te gaan. Onderweg zijn we nog een keer gestopt in Cromwell bij een orchard. Daar was het zooo mooi met de herfstkleuren! Ook hebben we real fruit ijs gehaald daar. Heerlijk! Na een half uur gingen we weer verder. Libby had gehoord dat Arrowtown heel mooi moest zijn rond deze tijd van het jaar. We kwamen daar aan en inderdaad, het was echt heel mooi! Eerst ben ik een stukje gaan rondlopen terwijl Libby ergens ging lunchen. Later ben ik langs de winkels gegaan. Het was echt een heel klein dorpje met maar èèn kleine straat met winkels. Toch was het echt heel mooi, want het zijn allemaal hele oude gebouwen. We hebben hier de middag doorgebracht en toen was het nog 20 minuten naar Queenstown. Daar hebben we gezocht naar een hostel en kwamen uit bij Jucy. Heel grappig hostel, waarbij de bedden bijna een soort van ruimtecabines waren. We hebben even wat gegeten en toen gechillt in het hostel. Ik had opeens een spontaan idee om te bumgyjumpen. Dat wilde ik sowieso al een keer doen. Ik dacht, laat ik eens gek doen, dus heb meteen de hoogste geboekt. Ook expres niks gezegd tegen niemand haha.


De volgende dag was het dan zover, ik ga eindelijk bungyjumpen! Om 11:15 vertrokken we met een bus. Er was nog een Deense die ook alleen was, dus heb ik een beetje mee opgetrokken. Het was een rit van 40 minuten en uiteindelijk kwamen we uit bij een ravijn. Daar werden we in een harnas gestopt. Onze groep was met ongeveer 10 mensen. Eerst gingen Sigrid (die Deense) 2 zuid Amerikaanse jongens en ik die kant op met een gondel. We stapten uit bij een hangend hutje boven het ravijn. Het was echt heel hoog, maar had er wel zin in. We zeiden tegen mekaar: omg, we are really gonna do this!! We gingen op nummer springen en ik was als vierde aan de beurt. Eerst moest je op een stoel zitten waar ze je gingen vastmaken. Nadat ik vast zat, liep ik het platform op en riep hij: 5, 4, 3, 2, 1... en daar ging ik! Wat een geweldig gevoel was dat!! Een 8,5 seconde val en dan vloog je weer omhoog. Zo een paar keer en toen werd ik weer omhoog gelift. Sigrid en ik bleven daar nog even kijken bij de rest voordat we weer naar vaste grond gingen. Topervaring!!!


Volgende keer lees je weer wat ik hier meemaak!

Het is wel even balen trouwens.. wil graag foto's plaatsen. Maar de pc leest mijn sd kaart niet. Hopelijk zo snel mogelijk een oplossing!

Xx







Reacties

Reacties

Paul en Ineke

Weer een geweldig mooi reis verhaal wat beleef je veel mooie dingen zou graag eens als een vlinder mee willen
Pas goed op jezelf en tot het volgende reisverslag

Riny

Wat een geweldige verhalen spannend en ontspannen om te lezen iedere dag is wel totaal anders.
Let goed op jezelf schrijfster diike? ook van je oom Johan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active