nz-2019.reismee.nl

Even heerlijk op een vaste plek

Zo, de eerste maand (en een week) in Twizel zit erop!


Ik vermaak me hier prima! Leuke huisgenoten, leuke collega's en het werk is niks mis mee.


Het begon op 7 Februari in Wanaka. Om 6.30 ging de wekker, want ik moest op tijd de bus nemen richting Twizel. Voor die tijd heb ik Melina nog even doei gezegd. Toen ik bij de bushalte stond te wachten, raakte ik aan de praat met een Amerikaanse, waar ik tijdens de busrit ook mee ging kletsen. Dus het was niet zo saai. Uit het raam zag ik dat dit gebied niet heel groen was. Allemaal geel gras, door de droogte. Maar wel mooi!


Tussen de middag kwam ik aan en liep ik four square binnen om te vragen naar Amanda (manager) de bazen waren op dat moment op vakantie, dus ging zij het contract doen voor mij. Ook leidde ze mij even rond door de winkel en stelde me voor aan mijn collega's. Daarna bracht ze me naar de staff house, waar ik Greg (Engels) en Jakob (Duits) ontmoette. Jakob moest aan het werk, dus was even met Greg aan het praten en we kregen het zo over mijn lader en hij boodt mij aan om een nieuwe kabel voor me mee te nemen, want hij ging die dag naar een stad toe. Zo blij dat ik mijn mobiel weer kan gebruiken! Nadat hij weg ging, was ik alleen en ging ik mijn spullen uitpakken. Heerlijk om weer in een huis te wonen trouwens. Leuk huisje met 3 slaapkamers, goede keuken, goede badkamer, een tuin ennnn... gratis wasmachine! Redelijk op tijd kwam Helene (Duits) thuis en we gingen samen even naar de supermarkt om boodschappen te doen. Ook nog naar het grasveldje voor de bieb voor Wi-Fi. Er is helaas n Wi-Fi in het huis. Maarja, je kunt in ieder geval films en muziek downloaden. Appen en fb kan wel met data. Na een tijdje liepen we weer terug naar huis. Ongeveer 10 minuten lopen vanaf het centrum. Die avond kwam de rest ook thuis. Sebastian en Peggy (Duits) en Jihan (Turks). Een hele leuke groep gelukkig! Jihan en Greg waren er al iets langer. De anderen waren in diezelfde week aangekomen.Die avond heb ik hun een beetje leren kennen en hebben we tv gekeken. Ben niet te laat gaan slapen, want moest de volgende ochtend om 8.00 beginnen.


De wekker ging om 6.00. Ja, hou ervan om alle tijd te hebben 's ochtends. Iets voor 8.00 kwam ik aan op het werk en daar kreeg ik weer een rondleiding, maar dit keer met uitleg over alles. Daarna moest ik samen met Allison bij de check-out staan om het te leren. Hele aardige vrouw, die alles goed uitlegde. Na een tijdje mocht ik het zelf proberen en het ging aardig goed. Het is alleen met groenten en fruit (met die engelse namen) sigaretten (al die merken) en alcohol een beetje wennen. Wij mogen niet zelf ID/paspoort controleren, dat moet een supervisor doen, wat ik best raar vind eigenlijk. Het komt best vaak voor dat mensen alcohol kopen en dan moet je iedere keer een supervisor roepen, wat behoorlijk irritant is. De rest van de dag ging goed en mijn manager was ook tevreden gelukkig. De eerste dag is altijd kort, dus was om 14.00 klaar. Het is trouwens wel grappig als er een keer een Nederlandse klant is. Dan praat je Nederlands tegen hun en die verbazing is zo grappig. Later die dag heb ik gebruik gemaakt van Wi-Fi en thuis niet veel gedaan. 'S avonds hadden we 'burger night'. Heerlijk hamburgers gegeten met allerlei beleg erbij. Na het eten hebben we de film 'the Mummy' gekeken. Na de film gingen de meesten naar bed, behalve Greg en ik, want wij begonnen later de volgende dag. We hebben de rest vande avond een beetje over voetbal en formule 1 gepraat. Blijkt dat we daar allebei van houden haha.


De dag erna, moest ik om 12.00 beginnen en dit keer was het gewoon een 8 uur lange werkdag. Voor die tijd heb ik nog even met mijn moeder geskypt om bij te kletsen. Op het werk ging het al beter en de tijd vloog voorbij gelukkig! Als je van 12.00 tot 20.00 moet werken, moet je ook afsluiten en dat betekend dat je meestal iets langer door moet, om te vegen, spiegelen etc. Dat krijg je wel betaald trouwens. Om 20.30 was ik klaar en liep ik naar huis. We wilden een film kijken, maar het geluid werkte niet op tv, dus uiteindelijk hebben we maar met z' 7en rondom een laptop gezeten haha.


Zaterdag was een soortgelijke dag. Weer een shift van 12:00 - 20:45 dit keer en voor die tijd weer geskypt bij de bieb. Dit keer niet met mijn moeder, maar met mijn vader. 'S avonds gingen 3 jongens weg en hebben we gewoon met ons vieren gezellig geklest de rest van de avond.


Maandag was mijn vrije dag! Heb een beetje huishouden gedaan, boodschappen gedaan en netflix gekeken. Toen iedereen vrij was, zijn we naar de pub gegaan. Mac (een collega) was 18 geworden, dus gingen we met alle collega's dat vieren. Wat ook de eerste keer dat we happy birthday zongen zoals je dat in films ziet met een taart haha. De baas betaalde het drinken en ze hadden pizza's besteld. Het was heel gezellig en we bleven ook tot het eind.


Dinsdag was ook een vrije dag en dit keer waren Sebastian en Peggy ook vrij. Ze gingen naar Mt Cook en vroegen of ik mee wilde. Tuurlijk wil ik dat! Het is zo apart, want vanaf Twizel zie je Mt Cook al en het lijkt zo dichtbij, maar het is toch ongeveer 45 minuten rijden + een hike, wat natuurlijk reuze mee valt. De weg daar naartoe was langs lake Pukaki en wauw, wat is dat blauw zeg! Zelfs blauwer dan de zee! Toen we daar aan kwamen, zagen we al heel veel auto's op de parkeerplaats, dus we wisten dat het druk was helaas. Tochwas het echt heel mooi! We deden de Hooker Valley track en hadden heel mooi uitzicht onderweg. Na 2 uur lopen, kwamen we aan bij een meertje, aan de voet van Abel Tasman glacier, waar me mooi uitzicht hadden op Mt Cook en de gletsjer. Er lagen ook allemaal ijsbrokken in, dus natuurlijk was het water ook ijskoud. We bleven daar heel even, om vervolgens weer terug te gaan. Onderweg waren wel heeel veel chinezen, die overal in de weg liepen haha. Toen we uiteindelijk weer terug bij de auto waren, reden we weer terug en stopten onderweg boj de lavender gardens, waar we een ijsje gingen halen. Dat was zoo lekker! Softijs gemixt met verse blueberries en een lavendel smaak. Nadat we het ijsje op hadden, reden we ook nog naar een plekje langs lake pukaki voor misschien 20 minuten en toen reden we door naar huis. Julia (Canadees die ook in Twizel werkt) kwam langs en ging met Greg naar een meer in de buurt. Zelf ging ik naar de bieb om te kijken of mijn simkaart weer werkte en yes! Eindelijk kon ik mijn mobiel weer normaal gebruiken! Toen ik weer thuis kwam, wilde de rest ook naar het meer, dus ben ook mee gegaan. Het was wel een heerlijk plekje om te zitten! We hebben daar de zonsondergang gezien en hadden muziek op. Later kwam Sofia (Duits) er ook nog bij. Die werkt ook rrgrns in Twizel. We bleven niet heel lang, want het begon best fris te worden en we hadden niks warms mee. Wel hadden we afgesproken om de dag daarna weer naar het meer te gaan en daar te gaan eten als den soort 'afscheidsfeestje' voor Greg, want die vertrok dat weekend.


Mijn 'weekend' was voorbij en moest om 8.00 beginnen. De dag vloog wel voorbij en ok 17.00 was ik vrij. Als je 9 uur werkt, heb je recht op een uur lunchbreak, wat wel even lekker is zo tussendoor. Peggy, Sebastian, Helene en Jakob waren vrij, dus die hebben het eten voorbereid. Chili con carne en curry it is! Nadat iedereen vrij was, zijn we die kant op gegaan. Alleen Jihan bleef thuis, want die gaat meestal niet mee. Onderweg hebben we Sofia nog opgepikt. Het was echt heerlijk bij het meer. Natuurlijk weer muziek aan, lekker eten en een biertje erbij! Na het eten, kregen we allemaal nog een stukje taart die Peggy had gebakken. Na het eten, kwamen Lucas en Tyler (Canadesen) en Moewai (NZ collega) er nog bij. Dit was gewoon echt leven! Daar waren we het allemaal over eens! Het ess ondertussen 22.30 torn we weer naar huis gingen.


De donderdag en vrijdsg waren normale dagen met werkem en een film kijken 's avonds.


Zaterdag was wel weer leuk. Om 8.00 's ochtends spraken we allemaal af bij het huis van de Canadesen voor een ontbijt. Ik had het idee om een Engels ontbijt te maken, dus voor die tijd zijn Greg en ik nog naar de supermarkt geweest om de laatste dingen te halen. We waren met dezelfde groep als Woensdag, alleen ipv Moewai, waren Clara (Zweedse) en Ethan (Kiwi) erbij. Ohja, voor degene die het niet weten.. kiwi is de bijnmaam voor de Nieuw Zeelanders. Lucas en Tyler gingen alles voorbereiken, terwijl wij met z'n allen in de kamer mario kart aan het spelen waren haha. Toen was het klaar. Het was in een soort buffetvorm met hasbrowns, witte bonen in tomatensaus, worstjes etc. je weet wel wat een Engels ontbijt is. Rond 10:00 gingen we weg, want er moest wel gewerkt worden! Ook namen we allemaal afscheid van Greg, want die vertrok die middag. Het werk was gewoon normaal en 's avonds hebben we weer een film gekeken. Werk gaat al veel makkelijker trouwens!


Zondag was niet heel bijzonder. Wel kregen we 2 nieuwe huisgenoten erbij. Solenne en Maxime (Frans). Ook hele aardige mensen! Nu waren we wel met z'n 8en in huis! Jihan vertrok het weekend daarop, dus dan waren we wel weer gewoon met 7. Ik moest deze dag tot 20:30 werken. Heb nu wl een vast rooster trouwens. Maandag en Disndag vrij, Woensdag en Donderdag van 9:00 - 18:00, Vrijdag en Zondag van 12:00 - 20:00 en Zaterdag van 11:00 - 19:00. Prima dacht ik zo! Thuis hebben we Fantastic Beasts gekeken en ben ik ook wezen skypen met mijn broer, Chantal en neefjes. Is alwerr een tijdje geleden!


Maandag was ik weer vrij. Sebastian en Peggy hadden mij aangeboden om hun auto te lenen en eerst was ik ook van plan om ergens heen te gaan natuurlijk. Ik zou Maxime en Solenne ook meenemen en we dachten aan lake Tekapo ofzo. Helaas was het regenachtig 's ochtends en begin van de middag. Bijna altijd droog hier en uitgerekend vandaag regen.. we besloten maar om het huishouden een beetje te doen en ik ben de badkamer gaan schoonmaken en toen we al bezig waren, werd het droog.. het was toen ook al te laat om weg te gaan, maar toch.. wel zijn we 's avonds naar het eventcenter gegaan, want op maandag organiseren ze altijd badminton voor $3 voor 2 uur. Aangezien Peggy en Sebastian altijd gaan, besloten Maxime, Solenne en ik om eens mee te gaan. Het was best leuk eigenlijk. Ff wat anders.. we speelden iedere keer 2 tegen 2 en dan echt volgens de spelregels


Woensdag en Donderdag waren dan wel weer werkdagen, maar met weinig bijzonders.. Mocht wel eens wat anders doen op m'n werk. Normaal is het alleen check-out, maar dit keer mocht ik ook vakken vullen en als je beide dingen af en toe doet, gaat de dag ook wat sneller! Moest wel lachen vandaag om het kiwi accent. Ze spreken de E namelijk een beetje uit als i en een klant kwam naar me toe en vroeg aan mij: do you have pigs? Ik keek haar stomverbaast aan. Dacht misschien iets van snoep ofzo, want lijkt me raar dat ze echt om varkens vraagt. Ik vroeg haar maar wat ze zei, want misschien hebben ik het wel verkeerd gehoord. Dus ze zei weer, pigs! You know, clothes pigs. Ooooh dacht ik toen.. clothes pegs! Wasknijpers dus. Dat accent ook haha..


Vrijdag was een dag van 12:00 - 20:30. 'S ochtends was ik op tijd wakker, dus kon heerlijk rustig aan doen. Werk was niet bijzonder en 's avonds hebben we Harry Potter gekeken op tv. Ik had trouwens wat spullen voor de diepvries gekocht, maar het bleek dat de diepvries helemaal niet werkte. Sommigen wisten dat wel en ik vroeg me af waarom ze dat niet gemeld hadden. Om een of andere reden, dachten ze dat de baas er toch niks aan zou doen. Ik had zoiets van: ik wil een goeie diepvries, dus ik zeg het gewoon. De anderen dachten echt, je doet maar, het heeft toch geen zin. Dus ik gaf het door aan mijn baas en diezelfde dag zei hij dat hij een nieuwe had besteld voor ons. Nu is het iedere keer als er iets kapot is of iets niet goed werkt: Larissa, can you tell Stuart.... Larissa this doesn't work.... (voor de grap natuurlijk haha).


Zaterdag vertrok Jihan. We hebben dit keer niet echt iets bijzonders gedaan. Wel even afscheid genomen en later moest iedereen aan het werk. Het was weer een regenachtige dag en ook koud! 15 graden ofzo.. het was zooo raar. In de pauze zaten Jakob en ik in de staff room en ik keek naar buiten. Is dat nou sneeuw?? Of zijn dat gewoon wolken. Maar jahoor, er lag sneeuw op de bergen. Dat was zo'n raar gezicht, dat je ineens sneeuw hebt in de zomer. "Beneden" lag uiteraard niks, maar die bergen zijn niet veel hoger dan waar wij zitten.


Het 'weekend' was wel leuk! Ik ben samen met Solenne naar Mt Cook geweest. We hebben allebei geen auto, dus we zijn wezen hitchhiken. Solenne had dat al heel vaak gedaan hier in NZ en voor mij was het de eerste keer. Ze had op een stuk karton de bestemming geschreven en met dat bord stonden we langs de weg. Al vrij snel stopte een man, die ons naar een betere plek bracht. Daar stonden we ook mijn 5 minuten langs de weg, toen een vrouw ons oppikte. Ze moest ook die kant op om iets bij haar zoon en schoondochter af te leveren, dus dat kwam goed uit. Het was een hele aardige vrouw, waar we de hele weg gezellig mee hadden gekletst. Ze stopten zelfs nog een keer, zodat wij een mooie foto konden maken. Eerst reden we mee naar haar zoon en die gaf ons advies over een mooie hike. Het werd Red Tarns en daar had ze ons ook afgezet. De hike zelf was alleen maar trappen. Een uur lang klommen we omhoog en dat was wel pittig natuurlijk, maar... we gingen door. Het was het ook waard, want toen we boven waren was het zooo mooi! Er was een meertje met allemaal rode blaadjes erin en op de achtergrond zag de de bergen en de gletsjer. We hebben daar wat foto's gemaakt en gegeten en toen zijn we de trappen weer afgelopen. We deden nog een kleine hike door een bos, voordat we weer terug gingen. In Mt Cook village stonden we weer met een bord en al snel was er iemand die ons weer naar de grotere weg bracht. Daar moesten we iets langer wachten. Kwartier denk ik. Heel toevallig, degene die ons meenam was Nederlands, maar het werd nog gekker. Ze woonde in Eindhoven en vroeg waar ik vandaan kwam. Ik zei al: ah je kent het vast niet, maar het heet Dedemsvaart. Oh dat ken ik wel, mijn vriend komt daar vandaan! Ook kende ze een paar mensen uit Dedemsvaart omdat die bevriend zijn met haar vriend. Zo grappig! Blijft een klein wereldje haha. Ze moest naar lake Tekapo, dus ze had ons afgezet bij afslag Twizel, waar later een ouder stel ons meenam naar Twizel. Echt.. het blijft me verbazen hoe makkelijk het hitchhiken hier is! Toen we thuis waren, zagen we dat er weer een nieuwe huisgenoot was: Lisa en 3x raden waar vandaan? Duitsland!! Eerst dachten Solenne en ik: nee, niet weer een duitser.. maar zij was ook heel aardig, dus dan is het goed haha. Die avond zijn we met dezelfde mensen als vorige week naar badminton gegaan. Ook Lisa ging mee.


De volgende dag besloot ik appelflappen te bakken! Ze waren goed gelukt en iedereen vond het heel erg lekker! Ze hebben wel iets soortgelijks in hun land, maar het is toch weer anders. In de avond heb ik een lasagne gemaakt volgens recept en die was ooo heerlijk!! Ga ik zeker nog een keer maken.


De dagen daarop was het gewoon werken, netflix en tv kijken. Ik had vrij gevraagd voor de Zondag daarop, want Solenne, Lisa en ik wilden naar Wanaka om Roy's peak te beklimmen en dan zouden we zondag weg gaan en maandag terug komen. Hun 2 zijn die 2 dagen vrij, dus vandaar. Helaas ging het niet door, wamt we konden het maar niet regelen met vervoer. Lisa had maar 2 plekken in haar auto, we konden geen huurauto vinden en hitchhiken werd hem ook niet, omdat we de hike 's nachts wilden doen om de zonsopgang te zien. We besloten uiteindelijk om maar naar lake Tekapo te gaan. Weer zijn we gaan hitchhiken en het was zo leuk, want Solenne hield net het bord omhoog en 3 seconden later stopte er al een auto. Zij brachten ons naar een betere plek, waarna we opgepikt werden door 2 canadesen. Toen we aankwamen, zijn we eerst een hike gaan doen van 1,5 uur. Bovenop de berg hadden we heel mooi uitzicht over het meer en de bergen. Nadat we weer beneden waren, zijn we naar de hotsprings gegaan. Normaal moet je hier 30/40 dollar voor betalen, alleen via het werk mogen we daar gratis heen. Ideaal!! Ze hebben daar 5 baden (allemaal buiten) en 2 sauna's. we hebben daar heerlijk ontspannen en zijn denk ik 1,5 uur gebleven. Rond 20:00 waren we weer terug in Twizel en ondanks dat we niet naar Wanaka zijn geweest, hebben we echt een leuke dag gehad!! De dag daarna hebben we niet heel veel gedaan. Solenne en Lisa zijn wel naar een meer in de buurt gegaan en Maxime en ik bleven thuis. Ook zijn we, toen Sebastian en Peggy vrij waren, weer naar badminton geweest. We moesten wel lachen na die tijd. Er was zo'n jongen en die vroeg aan Sebastian: that couple over there, they are from Czech Republic aren't they? Dus Sebastian heel droog: ehm, they're not a couple and they're not from Czech Republic haha. Dinsdag was ook een dag dat ik niet veel heb gedaan. We hebben alleen Game of Thrones gekeken en verder weet ik eigenlijk niet meer. Ook de dagen toen ik weer moest werken waren gewoon zoals altijd. Vrijdag zijn we wel naar het huis van de Canadesen gegaan, want Julia vertrok de volgende dag. We hebben drankspelletjes gespeeld en heel veel gelachen, dus het was een geslaagde avond! Helene, Sebastian, maxime en ik bleven langer, tot 1:00 ongeveer en toen we naar huis liepen, zagen we dat het heel helder was. We konden de melkweg zien, wat natuurlijk een heel mooi gezicht is! Het weekend was wel chill. Beetje gewerkt, PSV gekeken zondagochtend (blijft trouwens raar om voetbal 's ochtends te kijken) en films kijken met z'n allen in de avond.


Toen was het weer weekend voor mij. Heb maandagmiddag een film gekeken met Lisa en Solennen en 's avonds zijn we weer naar badminton geweest. Dinsdag was het heerlijk weer, dus we hebben gewoon lekker de hele dag in de achtertuin gezeten en genoten van de zon! Ook was ik aan het appen met Julia (de Duitse) en die vroeg of ze nog mensen zochten bij de supermarkt. Op dit moment wist ik niet, maar ons huis zat al wel vol. Alleen Sebastian en Peggy vertrekken volgende week, dus misschien kon ze dan toch hier komen. Ik had het gevraagd aan mijn baas en een paar dagen later appte ze dat ze de baan had gekregen! We worden dus weer collega's!


Toen gebeurde er iets heel heftigs op Vrijdag, wat jullie vast wel hebben meegekregen. Er was een terreuraanval in Christchurch. Net op dat moment was ik een groep vrouwen aan het helpen die werkten in Christchurch en kregen net het nieuws binnen. Die schrokken natuurlijk enorm en ik stond er ook van te kijken. Daarna werd er ook om de 15 minuten over gesproken op de radio. Ik zit er ongeveer 3,5 uur vandaan, maar toch is het dichtbij. Een collega van mij bijvoorbeeld, gaat in het weekend altijd daar naartoe omdat ze daar woont en die bleef maar hier. Julia was precies op die plek nog die ochtend en had ook een meisje aan de kassa die daar net vandaan kwam en vertelde hoe eng het allemaal was. Snap echt niet wat er mis is met zulke mensen.. hoe kun je nou zoiets doen?? Komende dagen zal er vast nog veel over gesproken worden!


Behalve het nieuws van vandaag, hoop ik dat is komende maand ook weer zo leuk wordt!


See ya!







Reacties

Reacties

Riny Pieters-Litjens

Wat een mooie verhalen en wat een angst ineens onder de mensen en dat zo kort bij.
Wat bezielt zo iemand toch.....ik hoop dat er verder rust terug komt.
Gr.Johan en Riny

Annie

Volgens mij heb jij het wel naar de zin en geniet wel geniet nog lekker groetjes

Mams

Heb je weer goed geschreven meid. Love you

Ineke en Paul

Hoi Larissa we zaten al een tijdje te wachten op een berichtje.
Weer een mooi verhaal fijn dat je een leuke job hebt
Wel spannend hoor wat er allemaal gebeurd en zo dichtbij het is verschrikkelijk dat het kan gebeuren in een land wat als veiligste wordt omschreven

Maak er een leuke tijd van meissie en pas goed op

Betsie Leusink

Wat n prachtig verhaal weer! T lijkt me fantastisch daar. Geniet er lekker van
Groetjes?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active