nz-2019.reismee.nl

Nog even vakantie

'S ochtendsvroeg om 5:30 ging mijn wekker. Voordat ik naar de ferry ging, had ik nog heerlijk de tijd om te douchen en te ontbijten. Om 7:00 moest ik inchecken bij bluebridge ferry. Om 07:45 konden we pas boarden, dus moest helaas tot die tijd daar wachten. Toen het eindelijk tijd was, was ik 1 van de eersten in de rij en daardoor kon ik een goed plekje opzoeken. Denk dat ik een uurtje binnen heb gezeten, maar toen ben ik toch naar boven gegaan, boven op het dek. Alle zitplekken waren bezet, maar een ouder engels koppel zei dat ik wel bij hun mocht zitten. Met hen heb ik tijdens de overtocht ook veel gepraat. Hele aardige mensen waren dat! Het waaide op gegeven moment wel heel erg hard, maar zolang je maar in de zon bleef was het goed te doen. Na een tijdje zagen we de kust van het Zuidereiland, wat een heel mooi gezicht was. Toch was het nog mooier toen we Marlborough sounds in vaarden. Blauwe zee en mooie bergen aan beide kanten. Je hoefde je tijdens de overtocht niet te vervelen! Na 3,5 uur kwamen we aan in Picton, waar ik vervolgens op de stray bus stapte, samen met de anderen die ook op de ferry zaten. Dit keer was de bus helemaal vol, in tegenstelling tot de andere keren. Naast mij kwam een Iers meisje zitten, waar ik grotendeels de busreis naar Marahau ook mee gekletst heb. Onderweg waren we nog gestopt voor een lunchbreak en later nog bij de supermarkt. In Marahau is geen supermarkt, dus ik moest eten voor 4 dagen halen. Deze avond hadden we een barbecue en voor die andere 3 dagen besloot ik burritos te maken.


Eindelijk was het zover! We kwamen aan in Marahau. Het was al 18:30 toen we aan kwamen, dus het was inchecken en toen zijn we met een paar mensen gaan helpen met de voorbereidingen voor de barbecue. Groentes snijden, burgers maken en verschillende salades maken. Ik moest zo lachen, want onze buschaffeur had de boodschappen gedaan en had ook 3 potten sat?saus gekocht (ik was best verbaast dat ze het hier verkopen). Ze kende het niet, maar vond het heerlijk ruiken. Maar in plaats van dat ze de saus warm maakt en gebruikt voor het vlees o.i.d., gebruikte ze het als saus voor de salade. Dus hadden we ijsbergsla, komkommer en wortel gemixt in koude satesaus! Dat bleek dus wel weer dat het niet veel voorkomt in het buitenland haha. Na de hele voorbereiding, konden we eindelijk eten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat van die salade heb gehad en het smaakte niet eens verkeerd haha. Na de barbecue hebben we heerlijk gechillt. Het is wel een hele mooie accomodatie! Overal hangmatten en zoals al een paar keer eerder: geen groot gebouw, maar gewoon een mooie buitenplaats met cabins. Mocht je ooit in Nieuw Zeeland zijn en je bent in Abel Tasman national park, dan raad ik je 'the Barn' aan als accomodatie.


De tweede ochtend werd ik redelijk op tijd wakker, maar ik bleef nog even in m'n bed liggen. Dit was wel echt het beste bed die ik tot nu toe gehad heb! Geen stapelbed voor de verandering, maar een heerlijke boxspring! Wat heb ik die dingen gemist zeg! Maar goed.. ik bleef dus nog even in bed tot een uurtje of 9.30 en toen ben ik gaan douchen. Sinnead (die Ierse) was eigenlijk de enige die ik een beetje kende, maar die was aan het kayaken deze dag, dus ik dacht: ik zie wel wat ik ga doen.. Tijdens het ontbijt, was ik aan het praten met een andere Ierse en een Duits meisje. Hun waren van plan om te wandelen in het National park en vroegen of ik mee wilde. Natuurlijk wil ik dat! We zijn iets na 11:00 vertrokken en het eerste stuk was over een pad, maar toen zijn we het strand op gegaan en vanuit daar verder gaan wandelen over het strand en rotsen. Wat super mooi is het hier! Gouden stranden, blauwe zee! Met wat stops tussendoor, zijn we in totaal 4 uur weg geweest. De meeste mensen waren nog bezig met activiteiten en daardoor konden we mooi gebruik maken van de hangmatten. Daar heerlijk in gelegen met netflix aan. Om 17.30 zag ik dat de keuken nog aardig leeg was, dus ik besloot om alvast eten te koken en dat was maar goed ook, want doen ik later terug kwam om bij Catherine en Melina te gaan zitten (de 2 waar ik eerder mee was vandaag) was het bomvol! Wat later in de avond, keek ik omhoog en zag ik dat de lucht heel helder was. Melina en ik zijn toen het national park in gegaan terwijl het pikkedonker was en zijn op het strand gaan zitten. Daar waren geen lichten om ons heen, dus je kon de sterrenhemel super goed zien. Nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien! Op de terugweg scheen ik weer met m'n zaklamp, zodat we konden zien waar we liepen en toen zag ik opeens een enorme spin!! Allebei snel wegrennen natuurlijk. Spinnen zijn al niet leuk, laat staan zo'n vieze dikke zwarte! Gelukkig komen grote spinnen haast niet voor hier, dus hopelijk was dit ook de enige keer dat ik dat zag.. Toen we terug in de lodge waren, gingen we ook meteen naar onze kamers, want het was al 12 uur geweest. Morgen weer een dag..


Net als de vorige dag, heb ik een beetje uitgeslapen. Iedereen uit mijn kamer ging om 06:30 weg met de bus, maar zelf had ik 4 nachten geboekt. Hierdoor had ik overdag wel heerlijk de kamer voor mezelf! Ik ging weer rond dezelfde tijd eruit en na het standaard 'ochtendritueel' ben ik maar weer in de hangmat gaan liggen. Ik was bezig met mijn telefoon en die was bijna leeg, dus ik liep naar m'n kamer om het op te laden. Wat zie ik tot m'n grote verbazing... mijn lader is weg!! Ik had hem in het stopcontact zitten en daar zat alleen de NZ stekker nog in. De NL stekker die erin zat was weg. Heb voor de zekerheid mijn tassen doorgezocht en rond m'n bed gekeken, maar nee hoor. Ook bij de receptie gevraagd of de schoonmaaksters het misschien hadden meegenomen, maar ook niet helaas. Gestolen dus.. Ik snap het echt niet, de kabels voor m'n Ipad en mobiel zaten erin, maar die van mijn mobiel is een sony lader + diegene heeft alleen de europese stekker gepakt. Dus anderen hebben er niks aan! Dat was dus ff kut, want nu kan ik mijn mobiel niet meer gebruiken. Maar goed, vandaag was het zonnig, dus ik had met Melina afgesproken om naar het strand te gaan. Eerst even de was doen, lunchen en toen opzoek naar een strand. Later hadden we een leuk strand dichtbij onze accomodatie gevonden. Er stond alleen wel een harde frisse wind, dus we zijn niet heel lang gebleven. Nadat we terug waren, hebben we de was afgehaald, gegeten en de rest van de avond weer heerlijk in de hangmat gelegen.


Er was de avond daarvoor weer een nieuwe groep aangekomen, dus had ook nieuwe kamergenoten. Hun hadden activiteiten geboekt en doordat ze er op tijd uit gingen, werd ik ook wakker. Ik ben maar gaan ontbijten en toen zijn Melina en ik op tijd een hike gaan over een stukje van de Abel Tasman coast track. We liepen van Marahau naar Anchorage bay. Echt een super mooie wandeling door een bos met uitzicht over de zee. De wandeling duurde volgens de borden 3u50, maar we hebben het in 3u20 gedaan, dus best goed! Toen we aankwamen op Anchorage bay hadden we eigenlijk geen om dat stuk weer terug te lopen, dus we wilden kijken of we een watertaxi konden nemen. Daar gevraagd en er was gelukkig nog plek. Hij zou om 16.00 vertrekken en het was op dat moment 15:00. Gelukkig hadden we nog even tijd om op het strand te liggen en om de zee in te gaan. Het was uiteindelijk 16:00 en we namen de watertaxi terug. Dat was best leuk eigenlijk! We waren terug rond etenstijd, maar we gingen eerst nog even in de zon zitten, douchen en tas inpakken voor de volgende dag. Pas om 21:00 hadden we het eten klaar gemaakt. Gelukkig was het alleen maar opwarmen! Na het eten begon het heel koud te worden buiten en daarom zijn Melina, Katie en ik naar de TV room gegaan en hebben daar beauty and the beast gekeken. Na de film ging iedereen slapen, omdat we de volgende dag er op tijd uit moesten.


Om 05:45 ging de wekker. Melina en ik zijn richting het strand gelopen op daar de zonsopgang te zien. Helaas hadden we net niet genoeg tijd om de zon echt te zien opkomen, maar het was wel een mooi gezicht. We zaten in de bus en dit zou een lange reis worden.. we zijn een paar keer gestopt voor eten/drinken, een supermarkt stop en ook zijn we naar de pancake rocks geweest. Dat was echt super mooi! Het is een wandeling van ongeveer 20 minuten langs de zee en daar staan allemaal grote rotsen. Het was 17.30 toen we eindelijk aankwamen in Franz Josef. Het was een lange reis, dus we zijn heerlijk in de hottub gegaan voordat we gingen eten. Daarna even gedoucht en een drankje gehaald bij de bar. Echt een heel mooi verblijf was het! Tussen de bergen in het regenwoud en de bar/restaurant leek wel een beetje op zo'n ski resort met al dat hout en gezellige uitstraling. Melina en ik hadden samen een maaltijd gekookt. Dit was rijst met chicken teryaki. Er was een Nederlandse jongen op dat moment naast ons aan het koken waar ae mee aan de praat raakte, dus we hebben met z'n drieen gegeten. Later zijn we ook met z'n drieen naar de bar geweest, waar we een aantal anderen van de bus tegenkwamen. Het was echt heel gezellig, maar toen het 'uitgaan' begon, ben ik niet lang gebleven, want de muziek was echt slecht helaas.


De dag begon goed, maar dat veranderde al snel. Het begon te regenen en dat zou niet eerder stoppen dan 's avonds. Opzich mag ik niet klagen, want dit was nog maar de derde regenachtige dag in de 2 maand dat ik hier ben. Dat tel ik de dagen dat er soms wat druppels vielen niet mee. Ik wilde eigenlijk ondanks de regen, toch een hike doen naar de gletsjer. Gelukkig wilde Vincent (die Nederlandse jongen) en nog een Engelse jongen dat ook doen. Terwijl we aan het wachten waren op de shuttle, kwam er nog een Duits meisje van onze bus aanlopen. We zijn toen maar met z'n vieren die kant op gegaan. In de shuttle lagen grote paraplu's die we mochten lenen en natuurlijk maakten we daar gebruik van met dit schijtweer. Het was ongeveer 1,5 uur lopen heen en terug. De regen en mist had wel wat eigenlijk, maar daardoor konden we niet alle bergen zien. Bij de gletsjer hebben we wat foto's gemaakt en toen zijn we weer terug gelopen. Onderweg vertelden de anderen dat ze zich hadden opgegeven voor de 'all you can eat pizza' en in de eerste instantie was ik dat niet van plan, maar eenmaal terug heb ik me toch opgegeven. Dit kostte $20,- en dan kreeg je een drankje, garlicbread en patat als voorafje en daarna kon je zoveel pizza eten als je wilde. We hadden nog tijd die middag en zelf ben ik toen naar de tv room gegaan, waar een paar meiden een film aan het uitzoeken waren. Het werd Shrek en daarna nog een andere film waar ik de naam van kwijt ben. Altijd goed om op een regenachtige dag films te kijken. Voor dat het pizza geval begon, liep ik terug naar m'n kamer en een kamergenoot van mij ging daar ook heen, dus zijn we maar samen die kant op gelopen. Het was best druk daar, maar wel gezellig! Nadat we de voorafjes en een pint hadden gekregen, kwamen de pizza's om de zoveel minuten op tafel. Er waren 6 verschillende soorten en de 2 lekkerste waren pepperoni/bacon en een Mexicaanse. Na 1,5 uur eten, bleven we nog eventjes zitten en zijn toen naar onze kamer gegaan. De meesten hadden weinig zin om nog iets te doen volgens mij, want heel veel anderen zijn ook naar hun kamer gegaan. Volgende dag weer een busreis..


Ik ben op tijd opgestaan, zodat ik rustig de tijd had om te douchen, te ontbijten en m'n tas in te pakken. We vertrokken om 08:30 en hebben onderweg heel veel stops gemaakt voor foto's. De eerste stop was op het midden van de weg, waar we Fox Glacier en mt Cook zagen, dat is de hoogste berg van NZ. De tweede stop was een wandeling van 50 minuten, waar we langs een meer liepen, waar Mt Cook in reflecteerd. Was wel super mooi om te zien! Later zijn we ook een paar keer onderweg gestopt bij mooie uitzichten. Dit is dus echt het nadeel als je met de bus reist. Veel leuke mensen, je kunt overal heen en verblijft op mooie plekken. Maar als je dus ergens stopt voor een uitzicht of een wandeling, loop je daar direct met heel veel mensen van jouw bus + de mensen van de kiwi experience die ongeveer dezelfde route hebben (dat is de concurrent van Stray). Dus op zo'n mooie relaxte plek lopen daar sowieso 2 volle bussen rond. Ook hadden we weinig tijd bij die stops, dus je kon niet echt genieten. Maar ondanks dat, was het natuurlijk wel super mooi! De route begon tussen de bergen, toen langs de kust, toen Mt Aspiring national park en als laatste langs Wanaka lake. Dus je hoefde je niet te vervelen met zo'n mooie route. Tegen een uurtje of 4 kwamen we aan in Wanaka. Hier verbleef iedereen in verschillende hostels. Ik zat ook in de kamer met iemand waarmee ik in Franz Josef ook in de kamer zat en we hadden afgesproken om met nog 2 anderen naar het meer te gaan voor de zonsondergang. Eerst had ik wat eten gemaakt en toen ben ik die kant op gegaan. Het was wel heel mooi, maar het begon zodra de zon acher de bergen verdween, best koud te worden. We hebben toen nog even gezeten aan een picknicktafel en zijn op gegeven moment maar terug gelopen naar ons hostel. Ik had er met hun trouwens nog over dat er zoveel Duisters zijn in NZ. Er zijn opzich ook wel redelijk wat Nederlanders, maar het stikt er van de Duitsers. Ze vertelden dat het heel normaal is om naar Australie of Nieuw Zeeland te gaan na de middelbare school of na het afstuderen. De meesten kennen ook wel een paar anderen van school of van hun vrienden die daar dan ook zijn op dat moment. Dat lijkt mij dus echt niks aan. Dan is het alsof je niet eens in het buitenland bent en je wil juist naar zo'n land omdat het iets bijzonders is. Hun vinden het eigenlijk ook niet heel leuk dat er overal Duitsers zijn, want ze willen ook graag hun Engels verbeteren. Snap ik maar al te goed! Terug in het hostel hebben we op de kamer gezeten en ben ik bezig gegaan met deze blog. Had veel in te halen de laatste tijd. We zijn na een tijdje gaan slapen en ik moest er weer op tijd uit, want morgen vertrok mijn bus naar Twizel, waar mijn vakantie tijdelijk voorbij is. Er moet weer gewerkt worden..


Reacties

Reacties

Ineke

Wat een mooie belevenissen fijn dat je het zo leuk hebt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active